تاریخ انتشار: 1402/04/16 17:00
کد خبر: 3128

علائم آندومتریوز چیست؟

باید بدانید که مهمترین علامت اولیه بیماری آندومتریوز درد لگن است.
علائم آندومتریوز چیست؟

در پاسخ به سوال اندومتریوز چیست چه علائمی دارد؟ باید بدانید که مهمترین علامت اولیه بیماری آندومتریوز درد لگن است که اغلب با دوره‌های قاعدگی همراه است. این درد ممکن است با گذشت زمان افزایش یابد. از دیگر علائم و نشانه‌های شایع اندومتریوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوره‌های قاعدگی دردناک (دیسمنوره):  درد و گرفتگی لگن ممکن است قبل از قاعدگی شروع شده و تا چندین روز بعد از آن ادامه یابد. همچنین ممکن است احساس درد در ناحیه کمر و شکم نیز داشته باشید (علائم کیست اندومتریوز).
  • درد هنگام رابطه جنسی:  با وجود اندومتریوز، بروز درد در طول یا بعد از رابطه جنسی شایع است.
  • درد هنگام اجابت مزاج یا ادرار کردن (علائم اندومتریوز مثانه):  اغلب این علائم را در دوران قاعدگی تجربه می‌کنید.
  • خونریزی بیش‌ازحد در دوران قاعدگی:  ممکن است حتی خونریزی بین قاعدگی را به‌ صورت لکه‌بینی تجربه کنید (از علائم سرطان آندومتریوز).
  • ناباروری:  گاهی اوقات آندومتریوز در افرادی‌که به دنبال درمان ناباروری هستند، عامل اصلی تشخیص داده می‌شود.

البته ممکن است علائم خستگی، اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع را نیز تجربه کنید (به ویژه در دوران قاعدگی). معمولا این‌ها علائم عود اندومتریوز در نظر گرفته می‌شوند. توصیه می‌کنیم علائم اندومتریوز را نادیده نگیرید چراکه با گذشت زمان مطمئنا شدت عوارض آن افزایش پیدا خواهد کرد.

متاسفانه علائم آندومتریوز گاهی اوقات با علائم سایر شرایطی که می‌توانند باعث درد لگن شوند، مانند بیماری التهابی لگن (PID) یا کیست تخمدان اشتباه گرفته می‌شوند.

حتی ممکن است این بیماری با سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) اشتباه گرفته شود. وضعیتی که باعث حملات اسهال، یبوست و گرفتگی شکم می‌شود. در مواردی IBS می‌تواند با آندومتریوز همراه شود که چنین شرایطی  روند تشخیص را پیچیده‌تر می‌کند.

  • بیشتر بخوانید:
علائم کم خونی در بارداری
زن بیشتر از کجا در رابطه جنسی حال می‌کند
تعداد دفعات مناسب رابطه جنسی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/39n8o2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


یبوست در دوران بارداری