تاریخ انتشار: 1395/09/22 23:47
کد خبر: 243385

میزبانی در آسیا امری غیرممکن برای ایران

میزبانی در آسیا امری غیرممکن برای ایران

 مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان صبح دیروز در دیدار با اعضای فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی که با حضور معاونان وزارتخانه در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد اعلام کرد ایران مدعی میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال 2023 است.

این اتفاق در صورت وقوع باعث خوشحالی فوتبالدوستان خواهد شد. این اولین بار نیست که ایران درخواست میزبانی جام ملت‌های آسیا را می‌دهد. محسن صفایی فراهانی اولین کسی بود که برای گرفتن میزبانی این مسابقات اقدام کرد اما به دلیل عدم همکاری نهادهای امنیتی و وزارت کشور در این راه ناکام بود.

پس از او بیشترین تلاش را برای گرفتن میزبانی علی کفاشیان انجام داد. ایران در این راه رقبایی مثل امارات، عربستان و تایلند داشت. در نهایت این امارات بود که میزبان جام ملت‌های آسیا در سال 2019 شد. ایران برای میزبانی سال 2023 هم کار سختی در پیش دارد. اما واقعیت این است که ایران به لحاظ سخت افزاری و نرم‌افزاری توانائی‌های لازم برای برگزاری مسابقاتی با این درجه از اهمیت را ندارد.

در سال‌های اخیر در کشورمان چند ورزشگاه بزرگ و کوچک ساخته شده اما این ورزشگاه‌ها مشکلات کمابیش زیادی دارند. نورشان استاندارد نیست. اینترنت مناسب و قابل استفاده ندارند. سرویس بهداشتی به اندازه کافی در آن‌ها تعبیه نشده و ... اما حتی اگر ورزشگاه‌های مورد بحث این مشکلات را هم نداشتند باز هم مشکلات جانبی در راه کسب میزبانی به اندازه کافی وجود دارد. مثلا زمین تمرینی مناسب و کافی نداریم. نمونه بارز این ادعا تیم ملی کره جنوبی بود که برای بازی با ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی به تهران آمده بود اما از مدیران این تیم از امکانات تمرینی و زمین تمرین بسیار گله داشتند!

شهرهایی که میزان مسابقات هستند باید فرودگاه‌های بین‌المللی، هتل‌های استاندارد، خیابان‌های خلوت و کم ترافیک، راه‌های مناسب برای دسترسی به ورزشگاه و ... داشته باشند که قطعا اغلب شهرهای ایران فاقد چنین ویژگی‌هایی هستند. مسائل دیگری مثل پخش تلویزیونی، حق حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، فعالیت بخش خصوصی در فوتبال هم هست که ما در این مباحث هم تا دل‌تان بخواهد مشکل داریم. یک قانون نانوشته در AFC هم هست که در دو دوره متوالی میزبانی بین شرق و غرب قاره تقسیم می‌شود.

دوره قبلی مسابقات در استرالیا برگزار شد که نزدیک به شرق آسیاست. امارات میزبان سال 2019 است که یک کشوری در غرب آسیاست. پس احتمالا اولویت میزبانی در سال 2023 با کشورهای شرقی است. با همه این تفاسیر بعید است ایران به این زودی‌ها بتواند از مسابقاتی به بزرگی و اهمیت جام ملت‌های آسیا میزبانی کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4mbey8

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


منصوریان دست به دامان وزیر ورزش شد