تاریخ انتشار: 1402/03/24 17:00
کد خبر: 4455

ام آر آی MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) چیست؟

ام آر آی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی روشی برای تصویربرداری تشخیصی در پزشکی و دام‌پزشکی است.
 ام آر آی MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) چیست؟

ام آر آی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی روشی برای تصویربرداری تشخیصی در پزشکی و دام‌پزشکی است که توسط پرتو‌نگاری انجام می‌شود. این روش بر اساس تشدید یا رزونانس مغناطیسی هسته تعریف و با دستگاه‌های بسیار پیشرفته ام آر آی انجام می‌شود. برای اینکه بدانید ام آر آی چیست و چگونه انجام میشود با ما همراه شوید.

ام آر آی با تزریق چیست؟

برخی از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی شامل تزریق رنگ کنتراست است که باعث می‌شود بافت‌ها و رگ‌های خونی خاص با وضوح و جزئیات بیشتری نمایان شوند. گاهی اوقات رنگ کنتراست (حاجب) می‌تواند عوارض جانبی (مانند احساس بیمار بودن، بثورات پوستی، سردرد و سرگیجه) ایجاد کند. این عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند و خیلی طول نمی‌کشند. همچنین ممکن است رنگ کنتراست باعث آسیب بافت و اندام در افراد مبتلاء به بیماری شدید کلیوی شود. پس اگر سابقه‌ی بیماری کلیوی دارید، ممکن است برای تعیین میزان عملکرد کلیه‌ها و بی‌خطر بودن انجام اسکن، از شما آزمایش خون داده گرفته شود.

اساس کار دستگاه ام آر آی چیست؟

اساس کار دستگاه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی بر حرکت اسپینی هسته‌های اتم‌های هیدروژن موجود در بدن است. اتم هیدروژن فقط دارای یک پروتون در هسته است. چنین هسته‌ای دارای یک گشتاور زاویه‌ای است که به این هسته‌ها ام آر گفته می‌شود.

گشتاور زاویه‌ای سبب حرکت این هسته و در اثر حرکت هسته با بار الکتریکی مثبت، یک گشتاور مغناطیسی هم تولید می‌شود. با قرار گرفتن این هسته‌ها در یک میدان مغناطیس خارجی، همه‌ی هسته‌ها تحت تاثیر میدان در یک سو قرار می‌گیرند و مرتب می‌شوند.

در ام آر آی بدن بیمار که مملوء از هسته‌های هیدروژن است، به‌علت داشتن مولکول آب در بدن، هنگام تاباندن پرتو، هسته‌ها همگی مرتب می‌شوند و پس از قطع تابش دوباره به حالت اول باز می‌گردند. همین تغییر در میدان مغناطیسی ایجاد یک موج الکترومغناطیسی می‌کند. این موج جدید از تک‌تک پروتون‌ها خارج و توسط گیرنده‌های دستگاه دریافت شده به کامپیوتر فوق تخصصی دستگاه ارسال می‌شود. کامپیوتر که توان محاسباتی بالایی دارد، پس از تجزیه و تحلیل، تصاویر را به مانیتور می‌فرستد که در نهایت می‌توان توسط چاپگر این تصاویر را چاپ نمود.

در قسمت‌هایی که امواج بیشتری ساطع می‌شود، تراکم پروتون‌ها بیشتر و در نتیجه، آب بدن هم بیشتر است. از روی غلظت آب موجود در بدن بیمار می‌توان تصاویر دقیقی از بافت‌ها را به‌دست آورد و با مقایسه با بافت سالم، تشخیص نهایی توسط پزشک اعلام می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4dwnm2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


محکومیت پشت محکومیت برای تراکتور