تاریخ انتشار: 1402/04/16 15:00
کد خبر: 3130

علت افزایش ناگهانی حرکات جنین

در واقع شما زمانی باید از حرکت زیاد جنین خود نگران باشید.
علت افزایش ناگهانی حرکات جنین

در واقع شما زمانی باید از حرکت زیاد جنین خود نگران باشید که همه چیز تا حداقل ماه ششم بارداری تحت نظر پزشک طبیعی بوده است و مثلا ناگهان با حرکات زیاد جنین در هفته ۲۵ ام یا حرکت زیاد جنین در هفته ۳۹ ام مواجه شده‌اید.

بنابراین، روی میزان و نوع حرکات جنین در ماه ششم بارداری و پس از آن دقت بیشتری کنید. بهترین کار برای تخمین تعداد حرکات جنین این است که بعد از صرف غذا یک ساعت به سمت پهلو چپ بخوابید. در مدت این یک ساعت باید حداقل ۵ بار حرکت جنین را احساس کنید. اگر به بیش از ده حرکت برسد باید به پزشک مراجعه کنید.

تجربه نشان داده است که تغییرات در حرکت جنین، با افزایش خطر مرده‌زایی بعد از هفته ۲۸ ام بارداری همراه است. اگرچه پدیده مرده‌زایی اغلب با توقف یا کاهش حرکت جنین خود را نشان می‌دهد، اما مطالعات اخیر ثابت کرده‌اند که ارتباطی بین حرکات بیش‌ازحد جنین و مرده‌زایی دیرهنگام وجود دارد.

زیرا در مواردی، افزایش ناگهانی حرکات جنین نشانه سازش جنین با اختلالات زمینه‌ای در محیط داخل رحمی است که در صورت تداوم می‌تواند منجر به مرگ جنین شود. از این اختلالات زمینه‌ای که باعث حرکت زیاد جنین می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشنج جنین ناشی از خفگی یا عفونت
  • تلاش جنین برای رهایی از درهم‌تنیدگی بند ناف
  • مواجهه جنین با یک محرک مضر مانند دارو یا سم
  • وحشت و افزایش ناگهانی استرس بیش‌ازحد مادر که به جنین منتقل می‌شود

در این شرایط باید سریع به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد تا آزمایش‌های زیر انجام شوند:

  • وجود خفگی پری‌ناتال را می‌توان با استفاده از امتیاز آپگار، ارزیابی اسیدمی جنین یا اندازه‌گیری عوامل مرتبط با استرس در خون بند ناف ارزیابی کرد.
  • وجود تشنج جنینی یا درهم‌تنیدگی بند ناف را می‌توان با کاردیوتوکوگرافی و سونوگرافی جنین و بند ناف ارزیابی کرد.
  • قرار گرفتن در معرض عفونت یا محرک‌های مضر را می‌توان با بررسی شرح حال مادر و آنالیز خون مادر برای یافتن نشانگرهای التهابی یا سموم ارزیابی کرد.
  • میزان اضطراب مادر را می‌توان با گرفتن شرح حال و آزمون‌های روانشناختی ارزیابی کرد.

اخیرا مطالعات ثابت کرده‌اند که در کنار بررسی علل کاهش حرکات جنین، از ارزیابی دلایل ناگهانی حرکات زیاد جنین نیز می‌توان به عنوان ابزاری برای کاهش میزان مرگ‌ومیر پری‌ناتال استفاده کرد.

نتایج بعضی از تحقیقات نیز نشان داده‌اند که افزایش حرکت زیاد جنین ممکن است برای پیش‌بینی پیامدهای نامطلوب نوزادان LGA مفید باشد. این‌ها بچه‌هایی هستند که وزن تولدشان بیشتر از ۹۰ درصد وزن سایر نوزادان نرمال در آن سن باروری است.

  • بیشتر بخوانید:
علائم کم خونی در بارداری
زن بیشتر از کجا در رابطه جنسی حال می‌کند
تعداد دفعات مناسب رابطه جنسی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4bm993

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


سنگ کلیه در بارداری