تاریخ انتشار: 1402/03/31 20:00
کد خبر: 4063

عوامل موثر بر تیرگی اندام تناسلی

عواملی موثر بر تیرگی اندام تناسلی وجود دارند و تاثیر گذار هستند.
عوامل موثر بر تیرگی اندام تناسلی

عواملی موثر بر تیرگی اندام تناسلی وجود دارند و تاثیر گذار هستند.

موارد زیر از اصلی‌ترین عوامل موثر بر تیرگی اندام تناسلی به حساب می‌آیند:

اصطکاک و التهاب

اصطکاک و التهاب از اصلی‌ترین دلایل افزایش فعالیت ملانوسیت‌های پوست و تولید رنگ‌دانه‌های بیش‌تر بوده و تیرگی اندام تناسلی را به دنبال خواهد داشت. این امر معمولا به دلیل پوشیدن لباس زیر یا شلوار نامناسب و جریان نداشتن هوا در این منطقه به‌وجود می‌آید.

همچنین، انجام برخی فعالیت‌های روزمره و مداوم نظیر پیاده‌روی، ورزش، رابطه جنسی و مواردی از این قبیل می‌تواند در ضخیم شدن و تیرگی پوست این مناطق تاثیرگذار باشد. در مجموع، هرگونه سایش و اصطکاک بیش از اندازه در این ناحیه می‌تواند منجر به تیرگی اندام تناسلی شود.

تغییرات هورمونی

پوست انسان دارای سلول‌های خاصی به نام ملانوسیت است. ملانوسیت‌ها وظیفه تولید ملانین یا رنگ‌دانه‌های پوست را برعهده دارند. تغییرات هورمونی به شکل قابل توجهی در افزایش فعالیت این سلول‌ها، بالا رفتن سطح ملانین پوست و تیرگی ناحیه تناسلی تاثیرگذار است.

براساس مطالعات کالج تخصصی زنان و زایمان آمریکا، افزایش ناگهانی سطح هورمون استروژن در دوران بلوغ یا در طول بارداری می‌تواند تیرگی اندام تناسلی زنان را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که با افزایش سن و در دوران یائسگی، کاهش سطح هورمون استروژن نیز می‌تواند از عوامل موثر بر تیرگی پوست ناحیه تناسلی بانوان به حساب آید.

عفونت‌های واژینال

واژن حساس‌ترین عضو بدن خانم‌ها است. کلیه بانوان در مقاطع گوناگون زندگی مستعد ابتلا به عفونت واژن هستند. این عارضه به دلایل مختلفی می‌تواند تیرگی اندام تناسلی را به همراه داشته باشد.

بالا رفتن سن

با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی، بافت و رنگ ناحیه تناسلی تغییر می‌کند. واقعیت این است که بالا رفتن سن می‌تواند در تیرگی سایر اندام‌های بدن نیز تاثیرگذار باشد.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

امروزه، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) از شایع‌ترین اختلالات مشترک میان بانوان است. این بیماری، ترشح هورمون‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده و تعادل شیمیایی بدن خانم‌ها را برهم می‌زند. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک سطح هورمون آندروژن را افزایش می‌دهد. این امر، یکی از موثرترین عوامل به‌وجود آورنده تیرگی اندام تناسلی به حساب می‌آید.

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به این عارضه به حساب می‌آیند.

استفاده از محصولات بهداشتی نامناسب

مصرف برخی شوینده‌ها و خوش‌بو کننده‌های واژینال می‌تواند در تیرگی پوست ناحیه تناسلی موثر باشد.

تراشیدن موهای زائد

تراشیدن موهای زائد با تحریک لایه خارجی پوست می‌تواند در فعال شدن سلول‌های ملانین و تیرگی اندام تناسلی تاثیرگذار باشد.

ابتلا به برخی بیماری‌ها

ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان معده و کم‌کاری تیروئید می‌تواند موجب برهم زدن تعادل هورمونی بدن شده و اختلالات ثانویه‌ای نظیر تیرگی ناحیه تناسلی را به همراه داشته باشد. به علاوه، عواملی نظیر چاقی، کمبود ویتامین و اختلالات کبدی نیز ممکن است در ایجاد این عارضه موثر باشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2olal2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



عوارض جدی شستن ظرف بدون پیش بند و سردی رحم