تاریخ انتشار: 1395/10/05 19:08
کد خبر: 240500

مس مهندس ندارد/ پلیرمیکرم آرزوست!

اصولا در فوتبال روز جهان، قیمت‌های بازیکنان فوتبال را کمبودهای ان‌ها در پست‌هایشان تعیین می‌کند... مثلا در فوتبال اروپا که تعداد مهاجمان ذاتا گل‌زن چندان زیاد نیست و تیم‌های قدر اروپایی به دنبال مهاجمانی می‌گردند که از مرده‌ترین توپ‌ها نیز گل بسازند، از همین رو قیمت فرواردهای سرعتی و فوق العاده گلزن معمولا در راس قیمت‌های بازیکنان قرار می‌گیرد.
مس مهندس ندارد/ پلیرمیکرم آرزوست!

به گزارش فرتاک ورزشی، اما در فوتبال ایران در چند سال گذشته روند متفاوت بوده است و فوتبال داخلی ما که بنایی بر گل نخوردن دارد، بیشتر قیمت‌های بالا را برای مدافعان تنومند و دروازه‌بانان هوشمند گذاشته است تا قیمت زمین خودی در فوتبال ایران به مراتب بالاتر از زمین حریف و بازیکنان هجومی باشد!

اما چند سالی می‌شود که تیم‌های باشگاهی ایران با معضل اساسی در یک قسمت زمین خود روبرو شده‌اند و متوجه شده‌اند که عمده ضعف تیم‌ها در این بخش می‌باشد و به زودی شاهد هزینه کرد بالای تیم‌ها در این قسمت خواهیم بود و آن یک بازیکن شش‌دانگ در پشت مهاجم تیم و به نوعی مهندس حملات و یا پلیرمیکر یک تیم است.

در لیگ ایران در سال‌های اخیر تیم‌هایی عمدتا موفق بوده‌اند که در این قسمت زمین بازیکن شاخص داشته‌اند... این نفرات شاید خیلی در امر گلزنی و یا حتی دفاع اصلا عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشته اما تمامی حملات منجر به گل خود را سازمان دهی کرده‌اند...

اگر سپاهان سه فصل متوالی قهرمان لیگ برتر ایران شد به واسطه آمادگی فوق‌العاده مح-رم نویدکا در این پست بود و یا هنوز خیلی‌ها قهرمانی فولاد خوزستان را در لیگ برتر به واسطه‌ی درخشش مبعلی در همین پست می‌دانند و یا سال‌های اوج استقلال با حضور جباری در این پست رقم می‌خورد و همین فصل نیز تیم‌های پرسپولیس و تراکتور که در بالای جدول حضور دارند به واسطه‌ی همین مهندسین طراح حملاتی است که در خدمت دارند و سایر تیم‌های لیگ از داشتن آن‌ها محروم هستند.

این بازیکنان خلاق و مهندس به غایت در فوتبال ایران در فقر عددی به سر می‌برند و تعداد بازیکنان تاپ این پست در فوتبال ایران از انگشتان یک دست هم کمتر است.

اتفاقا تیم فوتبال مس کرمان هم از ناحیه به شدت رنج می‌برد و چندین سال می‌شود که نتوانسته است خلع چینشی خود در زمین را در این پست حل کند.

مس زمانی که در اوج قرار داشت بازیکنی در این پست در خدمت داشت که شاید بازی‌اش خیلی به چشم نمی‌آمد ولی بیشترین کارایی را برای تیم در طراحی حملات عمدتا موفق مس بر عهده داشت.

مصطفی سیفی که شاید خیلی نام بزرگی در تاریخ تیم فوتبال مس نداشته باشد اما در زمان جوانی و اوج خود که در مس بازی می‌کرد، در این پست به خوبی کار تیم را راه می‌انداخت و اکثر گل‌های مس از حرکات او شروع می‌شد تا مهندس سیفی مشکل مس را حل کرده باشد. جالب اینکه دوران اوج مس در لیگ ایران نیز با همین بازیکن بود.

جالب تر اینکه مس در همان سال ها رسول نویدکیا را نیز در خدمت داشت که نفر دوم این پست محسوب می شد و اتفاقا او نیز هر زمان در ترکیب مس قرار می‌گرفت، به مشابه برادر بزرگ خود، خیلی خوب مس را مهندسی می‌کرد تا مس با وجود این دو بازیکن در این پست حساس بسیار خوشبخت و البته موفق باشد و در امتداد ان نتایج خیلی خوبی هم در لیگ ایران و حتی آسیا بگیرد.

از همین رو بود زمانی که مصطفی سیفی به دلیل درگیری با ابراهیم قاسمپور مجبور به ترک تیم مس شد، خیلی‌ از کارشناسان و رسانه‌های کرمان به سرمربی مس تاختند و به او انتقادهای شدیدی وارد کردند.

اما در یکی دو سال بعد از آن و با حضور شهرام گودرزی و کریمیان در تیم مس تا حدودی همچنان این منطقه مس نقطه قوت تیم بود. تا اینکه این دو بازیکن هم از مس کرمان جدا شدند.

هنوز خیلی‌ها علت اصلی سقوط مس در سال 92 از لیگ برتر را مصدومیت شدید شهرام گودرزی در تیم مس و در بازی سیاه برابر پرسپولیس می‌دانند... با مصدومیت گودرزی در میانه‌ی آن فصل که سبب شد او تا اخر بازی‌ها دیگر در ترکیب مس قرار نگیرد، عملا حملات مس در آن سال خنثی شد و کارایی ادینهو در خط حمله‌ی مس را نیز به حداقل رساند.

حالا سال‌هاست که این منطقه‌ی مس یعنی محوطه‌ی پشت تک مهاجم مس که باید توسط یک مهندس اداره و پوشش داده شود، عملا خالی مانده است و در چند سال اخیر نیز بازیکنان زیادی به این پست آمدند که البته مطابق روند فوتبال ایران، هیچیک در این پست آن بازیکن ایده‌آل نبودند.

در همین فصل نیز سجاد اژدر و حتی علیرضا قاسمی و فرشید علیزاده نیز برای این پست مد نظر بودند که هیچ یک در این منطقه عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشتند تا آقای پاس گل مس در نیم فصل اول بازهم احمد زنده‌روح باشد که هافبک دفاعی تیم محسوب می‌شود و با تنها چهار پاس گل بهترین بازیکن مس در این زمینه لقب بگیرد!

شاید یکی از دلایلی که چه سال قبل و چه امسال خط حمله‌ی مس در آماج انتقادات قرار گرفت و به گلنزنی متهم شد، به دلیل همین خلع دامنه دار در تیم مس برمی‌گردد.

به نظر می‌رسد یکی از شاه‌ کلیدهایی که می‌تواند مس را به دوران اوج خود برگرداند، پیدا کردن مهره‌ای است که مهندس باشد و این کمبود چندین ساله تیم را پوشش دهد.

مس در نیم فصل نیز بیشتر تمرکز خود را بر همین منطقه قرار داده است و جذب کیانوش میرزایی نشان می‌دهد که این تیم دقت بالایی برروی همین منطقه دارد... آیا آرزوی چندین ساله مسی‌ها در پیدا کردن مهندس تیم خود سرانجام برآورده می‌شود؟! که اگر این اتفاق رخ دهد بیش از 50 درصد از مشکلات داخل زمین مس حل می‌شود و موفقیت‌های دامنه‌دار نصیب این تیم خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4568xm

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پنج نقطه‌ سیاه نیم فصل اول مس کرمان/ 11 امتیازی که مفت و مسلم پرید