تاریخ انتشار: 1402/04/16 07:00
کد خبر: 3142

علل بروز سنگ کلیه در بارداری

تغییرات فیزیولوژیکی که یک زن باردار با آن مواجه می‌شود، خطر بروز سنگ کلیه به‌خصوص در سه ماهه سوم را افزایش می‌دهد.
علل بروز سنگ کلیه در بارداری

تغییرات فیزیولوژیکی که یک زن باردار با آن مواجه می‌شود، خطر بروز سنگ کلیه به‌خصوص در سه ماهه سوم را افزایش می‌دهد. مواردی چون:

  • برخی تغییرات خاص در فیزیولوژی زنان در دوران بارداری ممکن است بر دستگاه ادراری تأثیر بگذارند و منجر به بزرگتر شدن سایز سنگ‌های ادراری قبلی یا حتی احتمال تشکیل سنگ‌های کلیوی جدید شوند.
  • در اواخر بارداری، اندازه و موقعیت رحم می‌تواند خروج ادرار را محدود کند. معمولا لوله‌های حالب (لوله‌ای که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کند) در دوران بارداری گشاد می‌شوند و ممکن است به‌همین‌دلیل نتوانند ادرار را به‌خوبی دفع کنند. این مسئله می‌تواند منجر به بروز هیدرونفروز (تورم کلیه) شود. اندازه حالب‌ها به‌دلیل افزایش حجم عروق و فضای بینابینی کلیه تقریباً ۱ سانتی‌متر افزایش می‌یابد. سیستم جمع‌کننده و حالب‌ها نیز توانایی انقباض خود را کاهش می‌دهند و در نتیجه اتساع و گاهی درد ایجاد می‌کنند. اگر ادرار به طور کامل دفع نشود، ممکن است سنگ یا عفونت ایجاد شود.
  • همچنین در دوران بارداری، تغییرات مختلفی در میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی رخ می‌دهد که می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود. در این حالت بدن تمایل دارد که کلسیم اضافی را کمتر دفع کند و آن را بیشتر به جنین منتقل کند.
  • عفونت دستگاه ادراری که معمولا در دوران بارداری دیده می‌شود نیز ممکن است در ایجاد سنگ کلیه نقش داشته باشد.
  • در دوران بارداری نیاز بدن به آب نیز افزایش می‌یابد. کمبود مایعات مصرفی ممکن است منجر به کم‌آبی بدن و تشکیل سنگ کلیه شود.
  • بیشتر بخوانید:
علائم کم خونی در بارداری
زن بیشتر از کجا در رابطه جنسی حال می‌کند
تعداد دفعات مناسب رابطه جنسی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2row62

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مراقبت های پس از عمل تزریق چربی به واژن