تاریخ انتشار: 1403/03/18 11:52
کد خبر: 1276793

قنبرزاده اعلام کرد: سقف بودجه شاید 700 میلیارد تومان!

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال توضیحاتی درباره سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری ارائه داد.
قنبرزاده اعلام کرد: سقف بودجه شاید 700 میلیارد تومان!

به گزارش فرتاک ورزشی

منصور قنبرزاده در گفتگوی خود با برنامه ورزش و مردم اظهار داشت: جا دارد خدمت باشگاه پرسپولیس و استقلال که هر دو سهمیه لیگ نخبگان آسیا را کسب کردند، تبریک بگویم. همچنین سپاهان هم شانس حضور در لیگ نخبگان یا لیگ قهرمانان آسیا را دارد که که به آنها هم تبریک می‌گویم. به همه عواملی که در لیگ برتر و لیگ یک زحمت کشیدند خسته نباشید و به خیبر که بعد از سال‌ها به لیگ برتر صعود کرد، تبریک ویژه می‌گویم.

او سپس توضیحاتی درباره سقف بودجه ارائه داد و گفت: برخی می‌گفتند معیار یا شاخص چیست که گفته‌اید پایه سقف بودجه بر چه مبنایی ۳۲۵ بوده است؟ خود باشگاه‌ها بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، درآمدهای مشخص‌شده‌ای را برای مجوز حرفه‌ای برای AFC بارگذاری کرده‌اند. مجموع درآمد برای ۱۳ باشگاه لیگ برتری که آمار داده‌اند، چیزی حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. اگر سه باشگاه دیگر را هم اضافه کنیم، نهایتا زیر سه هزار میلیارد تومان می‌شود.

قنبرزاده افزود: درآمد عملیاتی ۱۳ باشگاهی که بارگذاری کرده‌اند، حداکثر حدود ۵۵۰ میلیارد تومان بوده است و ۴-۳ تیم هم نزدیک ۵۰۰ بوده‌اند. با این شرایط با سقف بودجه‌ای که تصویب شد، به فیرپلی مالی نزدیک می‌شویم. فیرپلی مالی یک شبه و طی دو فصل صورت نمی‌گیرد، اما همین که معیار دست‌مان است و می‌دانیم چه باشگاهی چقدر درآمد داشته است، پیشرفت محسوب می‌شود.

نایب رئیس دوم فدراسیون توضیح داد: بالاترین سقفی که ما گرفته‌ایم، پایه آن ۳۲۵ میلیارد است و با توجه به امتیازی که برای مجوز حرفه‌ای و لیگ‌ نخبگان در نظر گرفته شده، چیزی حدود ۴۴۰-۴۵۰ میلیارد می‌شود. درست است که بالاترین درآمد عملیاتی ما، ۵۰۰ و خرده‌ای بوده اما این رقم فقط برای حقوق و دستمزد نیست؛ برای اردوهای تدارکاتی و سفرهای تیم و تجهیز ورزشگاه‌ و البسه و ... هم هست. با توجه‌ به تورمی که داشتیم، باید ۳۰ تا ۴۰ درصد هم روی این رقم بگذاریم که در مجموع بالای ۷۰۰ تومان می‌شود، به خصوص که این باشگاه‌ها، تیم‌های پایه هم دارند. سقفی که ما اعلام کردیم، فقط برای انعقاد قرارداد است.

او با اشاره به اصلاحاتی که در این زمینه صورت گرفته است، عنوان کرد: در چند زمینه ما از تجربه سال گذشته استفاده کردیم. برای مثال باشگاه‌هایی که در آسیا بودند، درآمدهایی داشتند و ما سال گذشته ۵۰ درصد آن را به سقف بودجه اضافه کرده بودیم. امسال باشگاه‌ها گفتند که این درآمدی که ما از آسیا داریم، پاداش است و به جای ۵۰ درصد، صد درصدش را روس سقف بودجه بگذارید. ما هم دیدیم منطقی است و اجرا شد. الان باشگاه‌هایی که به آسیا می‌روند، می‌توانند صد درصد پاداشی را که کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌دهد به سقف‌شان اضافه کنند.

قنبرزاده گفت: همچنین مجوز حرفه‌ای هم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد که این یک تشویق است تا باشگاه‌ها به سمت دریافت مجوز حرفه‌ای بروند. همانطور که می‌دانید اگر باشگاهی سه سال مجوز حرفه‌ای و ملی نگیرد، شاید در برنامه‌های آتی کنفدراسیون کنفدراسیون فوتبال آسیا امکان حضور در لیگ برتر را نداشته باشد.

قنبرزاده در پایان عنوان کرد: یکی از مواردی که AFC به صورت جدی ورود کرده، بحث شناسایی درآمد است. آماری که گفتم، برای مجوز حرفه‌ای بارگذاری شده و آنجا می‌گویند به میزان درآمدی که دارید یا پیش‌بینی درآمد معقولی که می‌کنید، تعهد ایجاد کنید. طبیعی است که هر چه درآمد بیشتری داشته باشید، می‌توانید بازیکن بیشتری خریداری کنید. اگر نداشته باشید، ناچار هستید بفروشید و تراز مالی‌تان را سر به سر کنید. با همین بودجه‌ای هم که دیده شده است، باز هم مقروض می‌شوند، اما نه با فاصله زیاد. به نظرم منطق اقتصادی هم همین را می‌گوید‌‌ علاوه بر این یکی از آیتم‌هایی که کمیته صدور مجوز حرفه‌ای اعمال می‌کند، همین است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/xe5g8w

آخرین اخبار