تاریخ انتشار: 1396/02/07 15:20
کد خبر: 214494

ششمین قهرمانی ایرانی ها در لیگ اروپا/ بازیکن پرسپولیسی قهرمان شد

کریم انصاری‌فرد یکشنبه در ترکیب اصلی المپیاکوس بود، وقتی این تیم جیاننا را ۵ بر صفر برد و برای چهل و چهارمین بار قهرمان سوپرلیگ یونان شد.
ششمین قهرمانی ایرانی ها در لیگ اروپا/ بازیکن پرسپولیسی  قهرمان شد

مهاجم ایرانی در نیم‌فصل به این تیم پیوست، ولی در هفته‌های اخیر و بخصوص بعد از برکناری پائولو بنتو به مهاجم اصلی تبدیل شده و این عنوان قهرمانی به او هم تعلق دارد . قهرمانی در لیگ‌های اروپایی افتخاری ماندگار برای بازیکنان ایرانی محسوب می‌شود. ستارگان فوتبال ایران از دهه ۷۰ راهی لیگ‌های اروپایی شدند، ولی تعداد کمی از آنها توانستند طعم قهرمانی در لیگ را بچشند.

در نسل اول لژیونرها، علی دایی تجربه اروپایی‌اش را با آرمینیا بیله‌فلد شروع کرد و سال بعد با قراردادی سه ساله راهی بایرن‌مونیخ شد. دایی هرچند تنها یک فصل در مونیخ ماند (۹۹-۹۸) و به خاطر دقایق کم بازی ترجیح داد به هرتابرلین برود، ولی در همان فصل موفق شد قهرمانی بوندس‌لیگا را تجربه کند. او در این فصل شش گل هم برای بایرن زد . کریم باقری، خداداد عزیزی و مهدی مهدوی‌کیا که مثل دایی به بوندس‌لیگا رفتند به ترتیب در بیله‌فلد، کلن و هامبورگ موفق نشدند قهرمانی لیگ را تجربه کنند.

مهرداد میناوند هم جزو همین نسل بود که فوتبالش را در اتریش، همسایه آلمان ادامه داد و با پیراهن اشتورم گراتس در اولین فصل موفق شد قهرمانی را تجربه کند. فرهاد مجیدی هم مثل میناوند به لیگ اتریش رفت، ولی در تنها فصل حضورش با راپید وین سوم شد.

وحید هاشمیان، دومین بازیکن ایرانی بود که موفق شد پیراهن بایرن را به تن کند. او بعد از یک فصل درخشان با بوخوم به بایرن رفت و هرچند در این تیم فرصت کمی برای بازی پیدا کرد، ولی موفق شد قهرمانی بوندس‌لیگا (۵-۲۰۰۴) را تجربه کند. او ۹ بار در بوندس‌لیگا بازی کرد، بدون اینکه موفق به گلزنی شود. تنها گل وحید با پیراهن بایرن در جام حذفی زده شد.

علی کریمی سومین ایرانی بایرن بود و او هم با این تیم قهرمان بوندس‌لیگا شد. او دو فصل برای بایرن بازی کرد و در اولین فصل (۶-۲۰۰۵) موفق شد قهرمانی بوندس‌لیگا را تجربه کند. کریمی در فصل قهرمانی دو بار و در مجموع ۳ بار با پیراهن بایرن در بوندس‌لیگا گلزنی کرد.

از نسل درخشانی که در جام جهانی ۲۰۰۶ بازی کردند، نکونام، رحمان رضایی و آندرانیک تیموریان هم راهی سه لیگ معتبر اروپایی شدند. نکونام اولین ایرانی لالیگا بود، ولی قهرمانی با اوساسونا در حضور بزرگان فوتبال اسپانیا ماموریتی غیرممکن بود. آندو هم هرچند عملکرد موفقی در لیگ برتر داشت، ولی موفق نشد پیراهن تیم‌های مدعی را به تن کند. رحمان هم در سری A با پیراهن پروجا، مسینا و لیورنو هرگز از میانه جدول بالاتر نرفت، با این حال در ترکیب این سه تیم ۱۳۰ بار در لیگ به میدان رفت؛ رکوردی که بعید است یک بازیکن ایرانی بتواند تکرار کند.

اشکان دژاگه پنجمین بازیکن ایرانی است که قهرمانی در بوندس‌لیگا را تجربه کرده است. او در فصل ۹-۲۰۰۸ یکی از بازیکنان اصلی ولفسبورگ در راه قهرمانی بود.

انصاری‌فرد ششمین بازیکن ایرانی است که قهرمانی در فوتبال اروپا را تجربه می‌کند. او بعد از یک و نیم‌فصل درخشان با پانیونیوس و زدن ۱۵ گل در رقابت‌های مختلف در ماه ژانویه راهی المپیاکوس شد تا با این تیم قهرمانی را تجربه کند. او موفق شده در سوپرلیگ، جام حذفی و لیگ اروپا ۴ گل برای تیم جدیدش بزند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4y97pa

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



فرصت انتقام سرمربی پرسپولیسی از صبا

کریم باقری: قهرمانی فصل هفتم لذتبخش‌تر بود
بازیکنان روی پول و قراردادشان حساب کرده‌اند