تاریخ انتشار: 1396/09/27 22:56
کد خبر: 168731

زیدان؛ مردی برای تمام فصول/ رویاهای تمام نشدنی اعجوبه دنیای فوتبال

زین الدین زیدان را باید یکی از اسطوره های دنیای فوتبال دانست کسی که در زمان بازیکنی یک اعجوبه به تمام معنا بود و الان هم در دنیای مربی گری به افتخارات بزرگی دست یافته است.
زیدان؛ مردی برای تمام فصول/ رویاهای تمام نشدنی اعجوبه دنیای فوتبال

فرانسوی های میزبان در حالی برزیل را شکست داده و قهرمان جام جهانی ٩٨ شدند که هیچکس در شروع جام و با حضور برزیل مدافع عنوان قهرمانی با رونالدوی مهار ناشدنی، شانسی برایش قائل نبود. فرانسوی ها که امه ژاکه را روی نیمکت خود داشتند، دیوید ژینولا ستاره آن زمان لیگ برتر و تاتنهام و اریک کانتونا بزرگ را کنار گذاشته بودند تا با تیمی یک دست وارد جام شوند. هیچکس در غیاب ژینولا و کانتونا شانسی برای خروس ها قائل نبود غافل از اینکه فوق ستاره ای در ترکیب آنها بود که قرار بود برگی دیگر از تاریخ فوتبال را رقم بزند. او کسی نبود جز زین الدین زیدان جوان که آن روز ها در یوونتوس توپ میزد. او ستاره بی چون و چرای فینال استادیوم دو فرانس پاریس بود. دبل او و تک گل پتی، فرانسه را برای اولین بار قهرمان جهان کرد. اما این تازه شروع ماجراجویی های زیزو بود.

زیدان همان سال اولین توپ طلای خود را بالاتر از رونالدو برزیلی دریافت کرد. فرانسه با زیدان افتخار آفرینی را ادامه داد و یورو ٢٠٠٠ را هم به دست آورد. ساق های هنرمند او زیبایی و لطافت را به فوتبال هدیه داده بود. دریبل های زیدانی او در همین جام بود که بر سر زبان ها افتاد. پنالتی دقایق پایانی او باعث شد تا فرانسه مقابل پرتغال فیگو  به پیروز برسد و به فینال پای گذارد. در دیدار پایانی نیز فرانسه در یک بازی دراماتیک ایتالیایی که با تک گل دل وکیو تا دقایق پایانی پیش بود را با گل های ویلتورد و ترزگه شکست داد و قهرمان یورو شد.

زیزو سال بعد و در انتقالی میلیونی که رکورد نقل انتقالات را شکست، به رئال پیوست تا لیگ قهرمانان را نیز در ویترین افتخارات خود داشته باشد. او تنها یک سال برای آن صبر کرد. فینال گلاسکو جایی بود که باز هم زیدان مرد اول آن بود و این بار ضربه عالی او بود که رئال را برای بار نهم قهرمان اروپا کرد. ضربه ای که سال ها تیزر برنامه های ورزشی بود.

غیبت زیدان در جام جهانی ٢٠٠٢ به همگان ثابت کرد که فرانسه بدون زیدان تیمی معمولی بیش نیست.

این فرضیه آنجا بیشتر شکل واقعیت به خود گرفت که فرانسه بدون زیدان یورو ٢٠٠٤ را نیز با ناکامی پشت سر گذاشت.

زیزو بعد از یورو و با درخواست دومنک مربی وقت فرانسه، بار دیگر به تیم ملی بازگشت و به همگان ثابت کرد که فرانسه با زیدان تیمی دیگر است. فرانسه با هنر نمایی زیدان اسپانیا، برزیل و پرتغال رو از پیش رو برداشت تا حریف ایتالیا در فینال جام جهانی ٢٠٠٦ شود.

همه چیز برای زیزو خوب پیش میرفت. گل اول بازی را با ضربه ای چیپ و از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. ضربه ای که فقط در توان زیدان بود آن هم مقابل یکی از بهترین گلر های تاریخ( بوفون) و در فینال جام جهانی!

هیچکس فکرش را نمیکرد که فینال برلین یک پایان دراماتیک برای یک اسطوره باشد. ماتراتزی که گل تساوی را به ثمر رسانده بود آخرین برگ از دوران بازیگری زیدان را رقم زد. زیزو پس از ضربه سری که این بار بر خلاف فینال ٩٨ به سینه ماتراتزی کوبید از بازی اخراج شد و کفش هایش را برای همیشه آویخت. ضربه ای که هیچ کس دلیل آن را نفهمید.

فرانسه بدون زیدان باز هم ره به جایی نبرد و در ضربات پنالتی مغلوب ایتالیا شد.

اما این پایان اسطور نبود. زیدان بعد از بازگشت پرز بار دیگر به رئال برگشت. این بار به عنوان مشاور پرز فعالیت خود را در بزرگترین باشگاه دنیا از سر گرفت. زیزو اما مرد خارج از مستطیل سبز نبود و خیلی زود این را نشان داد.

ابتدا به عنوان دستیار آنجلوتی پای به جرگه مربی گری گذاشت و یک سال پرافتخار را با رئال پشت سر گذاشت و دسیما( قهرمانی دهم رئال در اروپا) را که طرفداران رئال سال ها بود منتظر آن بودند را به دست آورد. اما این هم او را راضی نکرد. او به دنبال این بود که همیشه مرد اول باشد. زیزو پس از دسیما سرمربی تیم دوم رئال شد.

هجده ماه بعد و پس از کسب نتایج ضعیف رئال با بنیتز، زیزو سرمربی رئال بحران زده شد. او همان سال اول رئال را قهرمان اروپا کرد تا نشان دهد که زندگی فوتبالی او در شروع راه است.

زیزو سال بعد هم رئال را قهرمان اروپا کرد و هم به ناکامی آنها در لالیگا خاتمه داد. دبل زیدان به همراه قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا و اروپا، سالی رویایی برای او و دوستاران رئال رقم بزند.قهرمانی در جام باشگاه های جهان نیز حسن ختامی بود بر سال پرافتخار زیدان که عنوان بهترین مربی جهان را نیز برایش به ارمغان آورد.

زیدان تا بدین جای کار هشت قهرمانی را با رئال به دست آورده است و سیری ناپذیر به دنبال درو کردن عناوین میباشد.

زیدانی که تا دیروز به عنوان بازیکن جز بهترین های تاریخ بود حالا به دنبال ماجراجویی در کسوت مربی گری است.

نویسنده: بهرام اردشیری


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4drygd

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


بحران مصدومیت در رئال و مشکلات زیدان