تاریخ انتشار: 1403/03/17 08:13
اوسمار مربی خوش‌شانسی هم بود
کد خبر: 1276708

مهاجرانی: پرسپولیس شایسته قهرمانی بود

حشمت مهاجرانی، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران، می‌گوید حواشی به وجود آمده در فصل گذشته باعث شد کیفیت و مسائل فنی تحت‌الشعاع قرار بگیرد.
مهاجرانی: پرسپولیس شایسته قهرمانی بود

به گزارش فرتاک ورزشی

 و به نقل از روزنامه اعتماد، شنبه همین هفته لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس و نایب قهرمانی استقلال به پایان رسید. لیگی که حواشی آن بسیار بیشتر از متن بود و همچنان هم ادامه دارد.

حشمت خان مهاجرانی سرمربی که موفق شد ایران را قهرمان آسیا کند در مورد شرایط کلی لیگ امسال به روزنامه اعتماد گفت: «در مورد لیگ امسال که با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید باید بگویم پیدا کردن چیزی که بتوانیم لمسش کنیم و درباره‌اش بخواهیم بحث کنیم، چه از نقطه نظر فنی و اینکه پیشرفت داشتیم یا نداشتیم، مشکل است. مسائل حاشیه‌ای که در فوتبال ما بوده و هست و در لیگ امسال خیلی بیشتر و پررنگ‌تر بود بحث کیفیت فنی لیگ را تحت‌تاثیر قرار داد به شکلی که اصلا نمی‌توانیم بگوییم لیگ پیشرفت داشت یا نداشت.»

مهاجرانی ادامه داد: «مسائلی که سال گذشته در فوتبال به وجود آمد نرمال نبود. حتی خود فدراسیون هم نتوانست این مسئله را کنترل کند. همان‌طور که می‌بینیم حالا که لیگ هم تمام شده مسائل حاشیه‌ای داریم. به عقیده من این اتفاقات روی تمام مسائل فوتبال ما تاثیرگذار بود، بنابراین به صراحت نمی‌توان گفت نسبت به سال گذشته بهتر بودیم یا بدتر.»

پیشکسوت فوتبال ایران در ادامه به قهرمانی پرسپولیس اشاره كرد و این تیم را لایق کسب عنوان قهرمانی دانست. مهاجرانی گفت: «تیم پرسپولیس شایستگی قهرمانی را داشت. این تیم در طول بازی‌ها در کل طول لیگ، چه زمانی که آقای یحیی گل‌محمدی سرمربی این تیم بود چه زمانی که او رفت و آقای اوسمار سرمربی تیم شد، مدعی قهرمانی لیگ به حساب می‌آمد و عملا این تیم مدعی بودن خودش را در طول مسابقات نشان داد و همیشه بالانس کاری این تیم خوب بود. در این اواخر که دو، سه بازیکن دیگر هم اضافه کردند بالانس کاری این تیم بیشتر هم شد. این تیم بازیکن تاثیرگذار و بازیکن بازیساز، کسی که وظیفه تقسیم توپ را برعهده داشت در ترکیب خود می‌دید.»

مهاجرانی تصریح کرد: «نمی‌توان گفت آقای اوسمار  مربی خوش‌شانسی بود و مدیریت باشگاه، مربی و بازیکنان و هواداران همه دست به دست هم دادند تا اگر مساله‌ای هم در تیم هست آن را کاور کنند و پوشش بدهند. تیم آنچه در زمین نشان داد یکنواخت و هماهنگ بود. همبستگی بازیکنان با مدیریت باشگاه و هواداران پاسخگوی همه سوالات تیم بود.»

مهاجرانی که خودش سابقه حضور در تیم تاج را پیش از انقلاب در کارنامه دارد، در مورد نایب قهرمانی آبی‌ها اظهار داشت: «تیم استقلال درحالی نایب‌قهرمان شد که حواشی تیمش زیاد بود. حواشی که تیم‌های مقابل برای آنها درست نکردند بلکه خودشان این حواشی را ساختند و سعی می‌کردند آن را برطرف کنند. سیستم بازی استقلال جوری بود که بیشتر از توپ‌های بلند استفاده می‌کردند. این تیم سعی می‌کرد از خصوصیات بازیکناني مثل بلانکو روی ضربات کرنر یا ایستگاهی یا پاس‌های بلند استفاده کند. این تیم در مجموع متکی به توپ‌های بلند بود. ولی این تیم حتما صاحب یک قدرتی بوده که تا روز آخر در کورس قهرمانی قرار داشت و توانست 67 امتیاز نیز کسب کند.»

یکی از نکات مورد بحث درباره لیگ امسال ناکامی دو مربی سرشناس خارجی با وجود هزینه‌های سنگین باشگاه‌شان بود. مهاجرانی در این رابطه و بحث تاثیرگذاری این دو مربی گفت: «نمی‌توانیم به صراحت بگوییم مربیان خارجی در فوتبال ما تاثیرگذار بودند. تیم‌هایی که در صدر جدول بودند سرمایه‌گذاری بیشتری داشتند. آنها نسبت به برخی تیم‌ها پول بیشتری خرج کردند، اما برخی تیم‌ها که در پایین‌تر بودند، مثل آلومینیوم یا مس رفسنجان یا حتی استقلال خوزستان، کیفیت بازی و تیمی‌شان در برخی مسابقات حتی بیشتر و بهتر از تیم‌هایی بود که سرمایه‌گذاری بیشتری داشتند. دقت کنید که سرمایه‌گذاری و پول یک فاکتور است. یک فاکتور کمک‌کننده است اما تضمین‌کننده موفقیت شما نیست. فقط این نیست که شما بیایید بگویید من پول دارم و تیمم را می‌توانم قهرمان کنم. نه! پول می‌تواند کمک کند اگر مدیریت باشگاه، مربی و بازیکنان بتوانند از سرمایه درست استفاده کنند، می‌توانند به پیشرفت باشگاه و تیم‌شان کمک کنند.»

مهاجرانی در ادامه تاکید کرد: «ولی خب حواشی که خود فدراسیون فوتبال درست کرد و در آن نقش داشت، به اضافه مسائل داوری و فساد در فوتبال و باقی مسائل دست به دست هم داد تا تمام آن مسائل فنی فوتبال ایران کاور شود. این مسائل کیفیت لیگ را تحت تاثیر قرار داد.»

حشمت مهاجرانی

مهاجرانی در پاسخ به این سوال که آیا لیگ امسال توانست چهره‌های جدیدی به فوتبال ایران اضافه کند یا خیر، گفت: «در همین جایی که من زندگی مي‌کنم اهمیت مدرسه و آکادمی فوتبال و تیم‌های زیر 23 سال و امید بسیار بالاست. همه اینها به پیشرفت فوتبال کمک می‌کنند. من فقط به دو فاکتور اشاره کنم؛ مدرسه و آکادمی فوتبال در تمامی باشگاه‌های امارات وجود دارد و کمک می‌کند به توسعه و پیشرفت فوتبال، اما در مملکت ما چنین چیزی نیست. ما بیشترین پول و سرمایه‌مان را صرف تیم بزرگسالان می‌کنیم و هیچ توجهی به مدرسه و آکادمی نداریم. همیشه در حال خریدن بازیکن هستیم. این یکی از دلایلی است که باعث شده ستاره و چهره جدیدی به فوتبال ایران اضافه نشود و بالطبع آن تیم ملی کشورمان هم نتواند به موفقیت برسد. ولی به هر حال امیدوارم این شرایط تغییر کند.»

مهاجرانی در پایان گفت: «چیزی که در لیگ گذشته شاهد بودیم تمام پیشرفت و کیفیت فوتبال ایران نبود. آن چیزی که توقع داشتیم به دست نیاوردیم، چون عوامل زیادی تاثیرگذار بودند. از فدراسیون بگیرید تا مربیان و مدیران و بازیکنان و هواداران. همه با هم در این مسیر شریک بودند. امیدوارم بتوانیم به جایگاه واقعی فوتبال ایران دست‌کم در آسیا برسیم.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/em6pva

آخرین اخبار