تاریخ انتشار: 1403/03/16 06:33
همه چیز از برانکو آغاز شد
کد خبر: 1276650

برتری قاطع و تاریخی پرسپولیس مقابل استقلال

به بهانه اتمام لیگ بیست و سوم بد نیست نگاهی به همه جام‌های سرخابی‌های پایتخت در ده سال اخیر بیاندازیم.
برتری قاطع و تاریخی پرسپولیس مقابل استقلال

به گزارش فرتاک ورزشی

لیگ بیست و سوم با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش برای هوادران دو تیم پرطرفدار پایتخت به پایان رسید و در نهایت پرسپولیس بود که با اختلاف یک امتیاز نسبت به استقلال به جام قهرمانی رسید تا برای دومین فصل پیاپی بر صدر جدول فوتبال ایران تکیه کند.

به همین بهانه بد نیست مروری به دستاوردهای دو تیم پرطرفدار پایتخت در یک دهه اخیر بیاندازیم:

لیگ برتر : پرسپولیس 7 جام استقلال 1 جام

سرخپوشان پایتخت در یک دهه اخیر آمار فوق العاده ای را در مسابقات لیگ برتر به ثبت رساندند. پرسپولیس در فصل سیزدهم با علی دایی در رتبه دوم قرار گرفت و فصل بعد از آن نیز هشتم شد. اما حکمرانی قرمزها در لیگ برتر از فصل پانزدهم آغاز شد. فصلی که هرچند با قهرمانی شاگردان برانکو به پایان نرسید اما آغازی بود بر دوران شکوهمند این تیم در لیگ برتر چرا که پرسپولیس با هدایت برانکو در فصول شانزدهم، هفدهم و هجدهم به قهرمانی رسید و سپس با هدایت یحیی به قهرمانی فصل‌های نوزدهم و بیستم رسید.

سرخپوشان در فصل بیست و یکم قهرمان نشدند اما فصل گذشته و امسال بار دیگر جام قهرمانی لیگ را بالا سر بردند تا به رکورد هفت قهرمانی لیگ در ده سال اخیر برسند.

در طرف مقابل استقلال اما بعد از رتبه پنجمی و ششمی در لیگ‌های سیزدهم و چهاردهم، با پرویز مظلومی در جایگاه سوم ایستاد و سپس با علی منصوریان دوم شد.

آبی‌ها فصل بعد با شفر آلمانی سوم شدند و سپس‌با استراماچونی و مجیدی بازهم در جایگاه سوم قرار گرفتند. لیگ بیستم هم با سومی شاگردان مجیدی به پایان رسید تا سرانجام استقلال با هدایت کاپیتان سابق بعد از ۹ سال و در فصل بیست و یکم به قهرمانی لیگ برتر برسد.

پرسپولیس

جام حذفی: پرسپولیس 2 جام استقلال 1 جام

سرخ‌ها در جام حذفی نیز دست بالا تر را دارند. پرسپولیس در ده سال اخیر دو مرتبه به فینال مسابقات رسید که هر دوبار را با قهرمانی به پایان رساند. نخستین بار با برانکو ایوانکویچ در لیگ هجدهم که پرسپولیس با شکست داماش لیگ دویی به قهرمانی رسید و سپس با یحیی گل محمدی در لیگ بیست و دوم که با شکست رقیب سنتی جام حذفی توسط عالیشاه بالای سر رفت.

استقلالی‌ها اما خاطرات چندان خوشی از فینال‌های جام حذفی در ده سال اخیر ندارند. آنها نخستین بار در لیگ شانزدهم با کنار زدن تیم‌های سرسختی چون نفت و تراکتور به فینال رسیدند اما در بازی پایانی مغلوب ذوب آهن یحیی گل محمدی شدند.

دو فصل بعد استقلال تحت هدایت وینفرد شفر بار دیگر فینالیست مسابقات شد اما این بار با پیروزی مقابل خونه به خونه بابل جام قهرمانی به آبی پوشان رسید. ناکامی‌های جام حذفی برای استقلال اما از لیگ نوزدهم آغاز شد. جایی که این تیم با وجود شکست دادن پرسپولیس برای راهیابی به فینال، در دیدار پایانی مقابل تراکتور شکست خوردند تا شاگردان الهامی برای دومین بار به قهرمانی حذفی برسند.

یک فصل بعد از آن بار دیگر استقلال با فرهاد به فینال رسید اما این بار نیز دست آنها به جام نرسید و این تیم با شکست در ضربات پنالتی مقابل فولاد نایب قهرمان شد. سرانجام آبی‌ها فصل گذشته هم راهی فینال شدند اما این بار رقیب سنتی مقابل آنها شکست نخورد و با برتری ۲ بر ۱ جام قهرمانی از آن پرسپولیس شد.

پرسپولیس

سوپرجام: پرسپولیس 5 جام استقلال 1 جام

نخستین سوپرجام پرسپولیس در مرداد ماه سال ۹۶ با برتری سه بر صفر آن‌ها مقابل نفت تهران بدست آمد.

یک سال بعد اما درحالی که در انتظار تقابل جذاب پرسپولیس و استقلال در سوپرجام بودیم، این بازی به علت همزمانی با اردوی آبی‌ها برگزار نشد و با رای کمیته استیناف جام قهرمانی به پرسپولیس رسید.

فصل بعد یعنی لیگ هجدهم نیز به به علت قهرمانی پرسپولیس در هر دو جام لیگ و حذفی، سوپرجام به شکل خودکار نصیب پرسپولیس شد. در لیگ نوزدهم هم پرسپولیس برای قهرمانی سوپرجام در آزادی تراکتور را شکست داد تا چهارمین سوپرجام متوالی از آن قرمزها شود.

اتفاقی که فصل گذشته نیز رخ داد و پرسپولیس بدون برگزاری بازی با رقیب خاصی، قهرمانی سوپرجام را برای دهمین بار در یک دهه اخیر از آن خود کرد.

استقلال اما در تمام سال‌های اخیر تنها یک بار شانس قهرمانی سوپرجام را بدست آورد که از آن هم به بهترین شکل استفاده کردند و با شکست تیم نساجی به این جام رسیدند. آبی‌ها البته همانطور که گفته شد در سوپرجام فصل هفدهم باید به مصاف پرسپولیس می‌رفتند اما برپایی اردوی ترکیه همزمان با این بازی منجر به نرسیدن آبی‌ها شد تا نتیجه بازی سه بر صفر به سود قرمزها ثبت شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/77okan

آخرین اخبار