تاریخ انتشار: 1402/03/24 16:00
کد خبر: 4456

فلج صورت در بارداری به چه علتی رخ می‌دهد؟

شایع‎ترین علت فلج صورت در بارداری، فلج بلز (Bell’s palsy) است.
فلج صورت در بارداری به چه علتی رخ می‌دهد؟

شایع‎ترین علت فلج صورت در بارداری، فلج بلز (Bell’s palsy) است. زیرا خانمی که باردار است در مقایسه با افراد غیر باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این مشکل است. مطالعات نشان داده‎اند که فلج بلز اکثرا در سه ماهه سوم بارداری یا در عرض هفت روز پس از زایمان رخ می‎‌دهد.

با این حال، پزشکان همیشه علت فلج صورت در بارداری را فلج بلز محسوب نمی‎‌‌‌کنند و به علل دیگری مانند سکته، گرفتگی عروق، آسیب شدید به اعصاب صورت، تومور مغزی و غیره نیز شک می‎کنند. معمولا اگر طبق علائم بالینی و نتایج آزمایشات خون و تصویربرداری همه علل دیگر رد شوند، پزشک در نهایت تشخیص به فلج بلز می‌دهد.

به عنوان مثال، تجربه ثابت کرده است که فلج بلز اغلب عضلات یک طرف صورت را ضعیف و فلج می‎کند، درحالی‎که سکته مغزی بیشتر عضلات تحتانی دو طرف صورت را بی‎حس می‎کند. علائم فلج بلز به‎ صورت ناگهانی بروز می‎کنند، درحالی‎ که علائم تومور مغزی به‎آرامی و در طی هفته‎ها یا ماه‌ها ایجاد می‎شوند.

فشار خون بالا و چاقی مزمن از عوامل خطر موثر در ایجاد فلج بل هستند و باردار بودن ممکن است این مشکلات را تشدید کند. در ادامه به سایر فاکتورهای خطر موثر در بروز فلج صورت در بارداری اشاره خواهیم کرد.

سعی کنید به ‎محض مواجهه با علائمی مانند بی‌حسی و ضعف در یک یا دو طرف صورت، مشکل در بستن چشم و پلک زدن، احساس درد در اطراف گوش، افزایش حساسیت به صدا، کاهش حس چشایی، مشکلات بینایی و مشکل در بلع فورا به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. زیرا بهترین زمان برای درمان فلج عصب صورت در بارداری ۷۲ ساعت اول است.

علائم فلج بل در بارداری چیست؟

ممکن است در روزهای قبل از بروز فلج بلز احساس ناخوشایندی داشته باشید و کمی بی‎قرار باشید. حتی ممکن است متوجه شوید که صداها بلندتر به نظر می‎رسند، در اطراف گوش خود احساس درد دارید، طعم غذاها تغییر کرده و سطح قرنیه چشم شما کمی خشک شده است.

از سایر علائم و نشانه‎‌‌های فلج صورت در دوران بارداری می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای بالا بردن ابرو، پلک زدن و بستن چشم یک طرف صورت خود (و در موارد نادر دو طرف صورت) مشکل دارید.
  • مدام در چشم ناحیه آسیب‎دیده به‎دلیل خشکی چشم احساس سوزش می‎کنید.
  • برای لبخند زدن مشکل دارید و ظاهر لبخند شما کج و نامتقارن است.
  • به‌دلیل نبود کنترل روی عضلات یک طرف صورت، نمی‎توانید به‎راحتی غذا و نوشیدنی بخورید و گاهی بی‎اراده بزاق از گوشه دهان شما خارج می‎شود.
  • در گفتار و ظاهر صورت شما تغییراتی ایجاد شده است.

فلج صورت در بارداری بر اثر چیست؟

همانطورکه ذکر شد، رایج‎ترین علت فلج صورت در بارداری فلج بلز است. اگرچه علت بروز این بیماری هنوز ناشناخته است اما دانشمندان بر این باورند که ممکن است با انواع عفونت ویروسی مرتبط باشد.

برخی از ویروس‎‌ها مانند هرپس زوستر (عامل آبله‎ مرغان و زونا)، هرپس سیمپلکس (عامل تبخال تناسلی)، اِبشتین بار (عامل سرخک)، آدنوویروس (عامل بیماری‌‎های تنفسی و فلج صورت در بارداری اثر سرماخوردگی) و ویروس آنفولانزا نوع B می‌‎توانند باعث ابتلا به فلج بلز در بارداری شوند. زیرا ممکن است سیستم ایمنی بدن در مواجهه با آن‌‎ها به اشتباه با ارائه پاسخ‌‎های التهابی شدید به بافت خودی یعنی اعصاب صورت حمله کند.

البته افزایش وزن، فشار خون بالا در بارداری و استرس دوران بارداری نیز موثر هستند. بنابراین، باردار بودن ممکن است عوامل متعددی را برای افزایش خطر ابتلا به فلج عصب صورت در بارداری به‎ خصوص فلج بلز کنار هم قرار دهد.

اصولا ماهیچه‎های صورت توسط اعصاب صورت کنترل می‎شوند و پیام‎‌‌های لازم را از مغز برای هدایت عضلات صورت ارسال و دریافت می‎‌کنند. هنگامی‎ که این طناب‌‎های عصبی آسیب دیده و ملتهب یا فشرده می‌‎شوند، زمینه فلج شدن عضلات صورت فراهم می‌‎شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3ewo93

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


شربت سرماخوردگی عالی با داروهای گیاهی