تاریخ انتشار: 1396/10/14 17:14
کد خبر: 166270

مروری بر تاریخچه بازی های بدون تماشاگر پرسپولیس به بهانه حکم بازی با تراکتورسازی

مروری بر تاریخچه بازی های بدون تماشاگر پرسپولیس به بهانه حکم بازی با تراکتورسازی

باز شدن پای وزارت ورزش به موضوع شعارهای جنجالی نبرد پرسپولیس و تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی، قرمزها را با محرومیت مواجه کرد. تراکتوری‌ها بعد از شکست در تهران، از همه تریبون‌ها برای مانور دادن روی زشتی شعارهای تماشاگران در این مسابقه استفاده کرده‌اند و پرسپولیس در آستانه نبرد با نفت تهران باید خودش را برای محرومیت از حضور تماشاگرها آماده کند. این اتفاق برای سرخ‌ها شوکه‌کننده نخواهد بود، چراکه آنها علاوه بر در اختیار داشتن رکورد بیشترین تماشاگر در فوتبال ایران، رکورد بیشترین محرومیت از حضور تماشاگران‌ در ایران را نیز تصاحب کرده‌اند.

در تاریخ لیگ برتر هیچ باشگاهی بیشتر از پرسپولیس در ورزشگاهی کاملا خالی از هوادار روبه‌روی رقبا قرار نگرفته است. این محرومیت در فصل گذشته حتی ابعاد بین‌المللی به خودش گرفت و تیم برانکو ناچار شد به‌خاطر پرتاب ترقه تماشاگرانش به زمین، بدون هوادار به مصاف لخویا برود. در هفته بیست‌وچهارم لیگ پانزدهم، پرسپولیس نتوانست از هوادارانش در مقابل سیاه‌جامگان استفاده کند. جالب اینجاست که این محرومیت هم به‌خاطر ماجراهای مسابقه با تراکتور شکل گرفته بود. قرمزها این بازی را به سختی بردند اما همه مراسم‌هایی که در هفته بیست‌وچهارم برای هادی برنامه‌ریزی شده بود، به‌سادگی به هم خورد. سه‌سال قبل، پرسپولیس در بازی حساس جام‌حذفی با ذوب‌آهن، از حضور تماشاگرها محروم بود. مسابقه‌ای که سرانجام با شکست و حذف این تیم به پایان رسید. تقریبا هیچ فصلی وجود نداشته که پرسپولیس در آن حداقل برای یک مسابقه در آزادی خالی به میدان نرفته باشد.

شش‌سال قبل، نبرد قرمزها با آلومینیوم اراک در این ورزشگاه بدون تماشاگر انجام شد. فجرسپاسی، سایپا، استقلال خوزستان، پاس همدان، نفت آبادان و ابومسلم، دیگر تیم‌هایی هستند که در ادوار لیگ ناچار به تحمل جو سنگین ورزشگاه آزادی در نبرد با پرسپولیس نشده‌اند. قرمزهای پایتخت نیمی از این بازی‌ها را با پیروزی به پایان رسانده‌اند اما در به ثمر رسیدن گل‌هایی که هیچ فریادی به آنها متصل نمی‌شود، چه لذتی وجود دارد؟ استقلال تهران نیز در این سال‌ها بارها بدون تماشاگر به مصاف تیم‌های حریف رفته است. آنها هم درست مثل پرسپولیس بیشتر از همه تیم‌ها زیر ذره‌بین بوده‌اند و ساده‌تر از همه تیم‌ها حکم محرومیت دریافت کرده‌اند. در همین فصل، رفتار هواداران استقلال در داربی موجب شد این تیم بدون هوادارانش روبه‌روی گسترش فولاد قرار بگیرد. آنها در هفته اول لیگ شانزدهم نیز که اولین مسابقه رسمی علیمنصور بعد از پذیرفتن هدایت این تیم به‌شمار می‌رفت، از حضور هواداران‌شان محروم بودند و بدون تماشاگر به مصاف نفت تهران رفتند. این نبرد با تساوی به پایان رسید اما شاید اگر هواداران استقلال در افتتاحیه تیم منصوریان حضور داشتند، یک شروع بهتر و حتی یک سرنوشت بهتر برای این تیم رقم می‌خورد.  

هیچ‌چیز خالی‌تر از یک استادیوم خالی نیست. سرخابی‌ها برای نتیجه‌گرفتن همیشه به حضور تماشاگران‌شان وابسته بوده‌اند. سخت‌ترین نبردهای این دو تیم نه در مقابل بزرگ‌ترین حریف‌ها، بلکه در دیدارهایی اتفاق افتاده که آنها را روبه‌روی سکوهای خالی و رعب‌آور آزادی قرار داده‌اند. پرسپولیس در یکی از بهترین مقاطع تاریخ‌اش به سر می‌برد و تخلف در ورزشگاه، علاوه بر محروم کردن این تیم از هوادار، تماشاگران پرسپولیس را هم از تماشای یک تیم آماده محروم می‌کند. استقلالی‌ها نیز با شفر تماشایی و جذاب شده‌اند و به همین خاطر باید مراقب رفتارهای هواداران‌شان در مسابقه با تراکتورسازی باشند. بازی در ورزشگاه خالی، شباهت چندانی به فوتبال برای قرمزها و آبی‌ها ندارد.

آنها عادت کرده‌اند که از سکوها برای حمله نیرو بگیرند و بدون این اتمسفر، دیگر میزبان نخواهند بود. سرخابی‌ها به‌خوبی می‌دانند که بدون حضور تماشاگران‌، هویت اصلی‌شان را از دست می‌دهند اما هنوز هم هیچ قدمی برای اصلاح آنچه در ورزشگاه اتفاق می‌افتد، برنداشته‌اند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4y7q9e

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


فتاحی: بسیاری از هواداران پرسپولیس آذری زبان هستند/ نفت دو سه خریدار دارد