تاریخ انتشار: 1395/06/13 18:56
اختصاصی/
کد خبر: 263653

جامعه شناسی حلقه مفقوده ورزش ایران

هنگامی که به مرور متن های ورزشی می پردازیم، اطلاعات متنوعی را به دست می آوریم.
جامعه شناسی حلقه مفقوده ورزش ایران

به گزارش فرتاک ورزشی، بخش عمده این اطلاعات مربوط به اخبار ورزشی است و معمولاً در حاشیه این خبرها و در لابه لای بحث ها و اظهار نظرها گاه و بیگاه تحلیل های اندکی پیرامون مسائل روانی مطرح می شود و درسطح بسیار نازلتر، مسائل اجتماعی ورزشکاران و یا مسائل روانی و اجتماعی با تاکید بر مسائل روانی حاکم به فضای ورزشی نیز مشاهده می شود.

در کتابخانه های تخصصی دانشکده های تربیت بدنی و برخی سازمان های ورزشی نیز تعداد جلد کتابهایی که به بحث درمورد مسائل روانی و اجتماعی می پردازد حجم بسیار اندکی را به خود اختصاص می دهد. البته وزنه منابع روان شناختی همچنان مطلوب تر است اما در حوزه جامعه شناسی ورزش هیچ گونه تالیفی مشاهده نمی شود. این در حالی است که فضای پر تب و تاب و پویای ورزش در اکثر جوامع در سه دهه اخیر اندیشمندان را متوجه جامعه شناسی ورزش کرده است.

در کشورهای پیشرفته صاحب عنوان در ورزش در طی این دوران شاهد تشکیل انجمن جامعه شناسی ورزش، برگزاری همایش های تخصصی و تولیدات علمی فراوان در قالب کتاب و مقاله و حتی فصلنامه های تخصصی در این زمینه هستیم اما به راستی چرا در فضای علمی ایران، هنوز ندایی از این علم به گوش نمی رسد. ضرورت توجه به جامعه شناسی ورزش هنگامی بیشتر احساس می شود که معمولا در تحلیل مسائل ورزشی تبیین ها اکثرا تک علتی و ساده هستند.

جامعه شناسی ورزش را می توان مطالعه کنش متقابل مشارکت کنندگان ورزش اعم از ورزشکاران، مربیان و هواداران و سازمان اجتماعی دانست. رفتارهای پرخاشگرانه و یا انحراف آمیز، استفاده از داروهای غیر مجاز و یا ضعف انگیزه و اساساً ناکامی د رمیدان های ورزشی می تواند حاصل عوامل روانی باشد و بخش پیامد ساختار تیم یا سازمان ورزشی باشد.

تحلیلی جامعه شناسی در منابع و مطبوعات به دلیل سختی آن اندک است.ازاین جهت که حتی ابتدایی ترین صورت های رفتاری گروهی نیز بسیار پیچیده است. دستیابی به دانش شناخت جامع و فرآیندهای اجتماعی ورزش، مقدمه ایفای نقش سازندگی در قلمرو ورزش است. طرح بینش جامعه شناختی ورزش نشان می دهد توفیقات ورزش وابسته به خواست مربی و ورزشکار نیست، بلکه نیروهای اجتماعی و فرهنگی و عملکرد تیم ها و گروه های ورزشی موثرند.

به واقع چرا با و جود این که جامعه شناسی ورزشی یکی از گرایش های تربیت بدنی است اما در این زمینه تلاش کافی دردانشکده های تربیت بدنی و حتی علوم اجتماعی مشاهد نمی شود در صورتی که دستاوردهای آن می تواند بازدارنده و یا به حرکت در آورنده فعالیت های ورزشی بر اساس واقعیات و دانش علمی در قالب نظریات جامعه شناسی ورزش باشد.به امید روزی که شاهد رشد و شکوفایی این شاخه علمی در ورزش کشورمان باشیم انشاا...

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2anykg

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


عیوض زاده: توسعه ورزش همگانی جزو سیاست‌های شهرداری تهران است
اختصاصی/