تاریخ انتشار: 1396/11/22 23:30
اختصاصی/
کد خبر: 160402

چرا مربیان بزرگ فوتبال نیز نیاز به آموزش دارند؟

همیشه در میان فوتبال دوستان، بازیکنان، کارشناسان و مربیان نه چندان حرفه ای این سوال مطرح بوده که سقف یادگیری دانش فوتبال کجاست و تا چه حدی می توان درباره فوتبال آموخت؟ به عنوان مثال وقتی افتخار آفرینی تحلیلگران، مدرسان و مربیان زبده دنیای فوتبال را می بینند، این سوال در ذهنشان خطور می کند که آیا آنها نیز به کلاس های آموزشی و دانش افزایی نیاز دارند یا خیر؟ آیا چیزی در فوتبال هست که ندانند و نیاز به یادگیری اش را داشته باشند؟
چرا مربیان بزرگ فوتبال نیز نیاز به آموزش دارند؟

 عده زیادی در همان لحظه اول با خود می گویند که خیر، نیازی نیست. چرا که معتقدند خود آنهایی که برگزار کننده بزرگترین و پیشرفته ترین آموزش های تئوری و عملی فوتبال در سطح اول فوتبال دنیا هستند، بی نیاز از آموختن اند. اما واقعیت امر چنین نیست. ورزش و خصوصا فوتبال اقیانوسی بی انتهاست که هر چقدر هم غواص قهاری باشید، به عمق آن دست نخواهید یافت و هر کس تنها به اندازه توان و ظرفیت خویش از آن بهره می جوید. لذا دسترسی به تمامی آن علم بیکران و برخورداری از آن واقعا غیرممکن است.

حتی اگر از خود آن مربیان و کارشناسان زبده و تراز اول بین المللی بپرسید، قاطعانه خواهند گفت که در زمینه کاری خویش همیشه مطالعه داشته و به هیچ عنوان خود را کامل نمی دانند. زیرا در زمینه کسب علم و تجربه هیچ چیز مطلق نبوده و میبایست همیشه در حال یادگیری بود. همان گونه که پیامبر مکرم اسلام نیز فرموده اند: ز گهواره تا گور دانش بجوی. حقیقت این است که عده ای نخبه توانسته اند در یک بازه زمانی بسیار کوتاه حجم انبوهی از اطلاعات علمی و تجربی را فراتر از بسیاری اهالی ورزش در خویش نهادینه کنند. اما تمامی این مسائل نیز به معنای تکامل و عقل کل بودن آنها نیست.

آخرین سوالی که مطرح می شود این است که با فرض پذیرفتن تمامی موارد فوق، چه کسی این دانش و توان را دارد که به بزرگانی همچون گواردیولا، فرگوسن، ونگر، کاپلو، فان خال، کلوپ، زیدان، مورینیو و حتی کیروش خودمان علم نوین فوتبالی که فراتر از دانششان باشد را بیاموزد؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. از تماشای یک کلیپ تمرینی بسیار ساده و یک مسابقه فوتبال گرفته تا هم صحبتی با مربیان و مدرسان بزرگ و مطالعه کتبی تازه تالیف شده در زمینه فوتبال و سایر علوم ورزشی و همچنین مشاهده عملکرد بازیکنان مطرح و شاگردان خویش در تیم های مختلف و بررسی روند پیشرفت فوتبال در قاره های مختلف این امر محقق می شود. اما آنچه مهم است، تفاوتی در حد زمین تا آسمان مابین طریقه نگرش آنها در قیاس با یک فرد معمولی نسبت به موارد فوق و آنچه از آن عکس، کلیپ، مطالعه یا هم کلامی برداشت می کنند می باشد. افراد نامبرده دارای هوش، نبوغ، علم، تجربه و از همه مهم تر خلاقیتی خارق العاده بوده و از کوچکترین موضوع علمی جدید و یک صحنه یا کلیپ تمرینی فوتبال به راحتی نمی گذرند و با نگرشی تماما علمی و از تمامی جوانب ممکنه به آن می پردازند. در آن عمیقا تامل و تفکر نموده و با توجه به توان ذهنی حیرت انگیز خویش آن را با جزئیات تجزیه و تحلیل نموده و سپس با داشته های علمی و تجربیشان مطابقت و سپس آن را در جایی از ذهن خویش طبقه بندی و به وقت لزوم استفاده می کنند. پس آنها نیز مرتبا در حال یادگیری اند. حتی بازخورد اعمال، تصمیمات و تفکرات گذشته خویش را مرور نموده و سعی در برطرف نمودن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوتشان داشته و بنوعی دارای درجه پیشرفته ای از خودآموزی اند.

هیچ وقت جمله معروف سر آلکس فرگوسن را از یاد نخواهم برد که گفت:《 گاهی که تفکرات 5 سال قبل خویش را بیاد می آورم خنده ام میگیرد.》تنها همین یک جمله بیانگر تفکرات عمیق و لحظه به لحظه مربیان و اساتید بزرگ فوتبال در جهت خودآموزی و تکامل فکری و علمی خویش می باشد.

نویسنده: محسن بابادی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/27wvw6

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


شبیه سازی مدافعین فوتبال چگونه است؟