تاریخ انتشار: 1396/11/03 20:20
کد خبر: 163347

درباره شبیه سازی ذهنی در فوتبال چه می دانید؟

اصولا به هر موضوع یا پدیده ای که در طول شبانه روز و حتی مدت زمانی طولانی فکر کنیم، به احتمال زیاد در ضمیر ناخودآگاه ما قرار گرفته و این افکار پرورش یافته، طی مدت زمان بگونه ای شکل و تجسم می یابند که رفته رفته جزیی از عمل ما می شوند. در تمامی امور زندگی چنین است که افکار ما باعث پیدایش اعمال ما، اعمال ما سبب بروز رفتار های ما و رفتار های ما دلیلی برای نگرش محیط اطراف نسبت به ما و قضاوت راجع به شخصیت ما می شوند.
درباره شبیه سازی ذهنی در فوتبال چه می دانید؟

 در ورزش خصوصا فوتبال نیز بعنوان فعالیتی که در آن انواع تکنیک ها، مهارت ها، تاکتیک ها، استراتژی ها و میلیارد ها اتفاق ممکنه رخ می دهد، میبایست از این فرایند فکر و ذهن که دیر یا زود برآیند آن در عمل نیز رخ می دهد، قبل، حین و حتی پس از یک جلسه تمرین یا یک مسابقه فوتبال استفاده ای بهینه کرد.

یک ورزشکار خوب و حتی یک مربی کاربلد میبایست قبل از مسابقه با توجه به اهمیت آن مسابقه، میهمان یا میزبان بودن، نقاط قوت و ضعف تیم خود و حریف، کیفیت چمن، بازیکنان نخبه یا معمولی تیم خویش و رقیب، بازیکنان محروم یا مصدوم خودی یا تیم مقابل، نوع و سبک بازی تیم روبرو و هر آنچه مربوط به تمام زوایای یک مسابقه است، ذهن خویش را درگیر و پارامترهای مختلف و حوادث خوب یا بد احتمالی را پیشاپیش در ذهن خویش تجزیه و تحلیل و مرور نماید. به گونه ای که اگر در هر لحظه ای از مسابقه آن اتفاق از پیش بررسی شده رخ داد، با آمادگی ذهنی و روانی بهتری با آن فرایند برخورد کند. مثلا یک دروازبان میبایست خویش را در حالتی تصور نماید که با بازیکن حریف تک به تک شده و می خواهد مانع گلزنی وی شود. میبایست تمام زوایای حرکتی آن مهاجم از سمت چپ، راست و عمق زمین را در پس افکارش بررسی کرده و حتی چپ یا راست پا بودن وی را نیز لحاظ نماید. حتی میبایست این نکات را در نظر بگیرد که آن مهاجم قصد دریبل دادن وی را دارد یا اینکه می خواهد گل چیپ به ثمر برساند. می خواهد شوت بزند یا به مهاجم دیگری پاس دهد و مواردی از این قبیل.

آن دروازبان در صورتی که راجع به شوتزنی بازیکن حریف شبیه سازی انجام می دهد، میبایست فاصله آن بازیکن و نحوه این شوت اعم از ضربه کاشته و متعاقبا نحوه چیدمان خط دفاعی یا حتی ارسال کرنر و جایگیری مدافعین به همراه سایر اتفاقات احتمالی را نیز در ذهن خویش مرور نماید. مثلا اینکه آن شوت زمینی، هوایی، کات دار است یا بدون قوس است؟ با روی پا، بیرون پا و یا بغل پا نواخته شده است؟ سرضرب زده شده یا با دورخیز همراه است؟ اگر به بازیکن خودی و یا حریف برخورد نماید و تغییر جهت دهد چکار کنم؟ توپ را دفع یا آن را جمع نمایم؟ چگونه شیرجه بزنم؟ آیا با یک دایو می توانم دروازه ام را نجات دهم؟ آیا توپ شوت شده یا ارسالی از سمت چپ است یا راست؟ لحظه شوت از آن جهت میبایست کدام قسمت گل جایگیری کرده باشم؟

نحوه صحبت با مدافعین و کاپیتان تیم قبل از احتمال دادن لحظه شوت چگونه بایست باشد و.... پس یک دروازبان راجع به دو مبحث شوت و تک به تک میبایست تمامی احتمالات ممکنه را با تدابیر گفته شده در ذهن خویش بررسی نموده و با یافتن راهکار های مناسب برای آنها، در زمان وقوع با آمادگی بهتری به مقابله با آن اتفاقات برخیزد. در آینده ای نزدیک درباره بقیه شیوه های شبیه سازی ذهنی پست دروازبان و سایر پست های دیگر نیز مواردی را ارائه خواهم نمود.

نویسنده: محسن بابادی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3zz6db

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


دژاگه: ولسبورگ خانه دوم من است