تاریخ انتشار: 1402/03/24 18:00
کد خبر: 4454

محدوده قند خون نرمال و راهکارهای پیشنهادی برای رسیدن به آن

برای داشتن قند خون نرمال و پیشگیری از دیابت برنامه‌ریزی کنید.
 محدوده قند خون نرمال و راهکارهای پیشنهادی برای رسیدن به آن

برای پیشگیری از بیماری دیابت (Diabetes) و جلوگیری از ظهور عوارض شدید آن می‌توان با انجام تست قند خون و البته زیر نظر گرفتن بیماران مشکوک به دیابت به‌خوبی می‌‍‌شود از میزان بالا رفتن قند خون اطلاع پیدا کرد. برای رسیدن به این مقصود می‌توان به پزشکان متخصص رجوع کرد و با بررسی سوابق پزشکی بیمار، ارزیابی کردن وضعیت فعلی وی و همین‌طور گرفتن نمونه از نوک انگشتانش، قند خون در آزمایش را مشخص کرد. عوامل بسیار زیادی در کنترل کردن دیابت نقش دارند و مهم‌ترین این عوامل را می‌توان داشتن درک درست از معنای میزان قند خون نرمال، قند خون پایین، و محدوده مجاز قند خون توسط خود شخص به شمار آورد.

انواع دیابت

دیابت (Diabetes) دارای انواع گوناگونی است و برای شناخت هرکدام باید دقت نمود. به زبان ساده سلسله بیماری‌هایی که طی آن‌ها بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند یا از انسولین تولید شده به‌طور صحیح استفاده کند دیابت می‌گویند. به هنگام ابتلا فرد به بیماری دیابت، بدن وی قادر نیست قند را از خون به سلول‌های بدن برساند. این امر سبب می‌شود تا میزان قند خون از حد طبیعی فراتر رود. قندی که در خون وجود دارد گلوکز است. گلوکز از منابع اصلی انرژی بدن محسوب می‌شود. چنانچه بدن نتواند از انسولین به خوبی بهره‌گیری کند میزان قند در خون به شدت افزایش می‌یابد که منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای در فرد مبتلا به دیابت خواهد شد. انواع دیابت عبارت‌اند از: دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲، دیابت بارداری.

دیابت نوع ۱ (بزرگسالان)

متخصصان معتقدند که این نوع بیماری نوعی بیماری خودایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه به سلول‌های بتای لوزالمعده هجوم می‌آورد و به نابود کردن آن‌ها اقدام می‌کند. این صدمه‌ها به‌نوعی جبران‌ناپذیر خواهند بود. در این بیماری اندازه‌گیری قند خون باید پیش از صبحانه، دو ساعت پس از صرف غذا، قبل از انجام حرکات سنگین ورزشی، و قبل از خواب به‌دقت صورت پذیرد. تست قند خون در این وضعیت باید ۲ تا ۱۰ مرتبه در طول روز انجام گیرد.

دیابت نوع ۱ (کودکان)

میزان قند خون در کودکان باید پیش از تمامی وعده‌های غذایی و به‌هنگام خواب انجام شود. در صورت لزوم نیز می‌بایست یک ساعت بعد از صرف غذا و در طول ساعات شب نیز این عمل انجام شود. ۴ بار در روز باید این کار صورت گیرد.

دیابت نوع ۲ (بیمار از انسولین استفاده می‌کند)

این نوع دیابت با مقاومت نسبت به انسولین آغاز می‌شود. در این نوع دیابت بدن توان استفاده صحیح از انسولین را ندارد. این امر سبب تحریک بیشتر لوزالمعده شده و باعث ترشح زیادتر انسولین می‌گردد. در نهایت کار به جایی می‌رسد که لوزالمعده توان تولید انسولین را از دست داده و در نتیجه تولید انسولین کاهش یافته و قند خون بالا خواهد رفت. افرادی به استفاده زیاد از انسولین نیاز دارند باید به‌وقت ناشتا، پیش از وعده‌های ناهار و شام، پیش از خوابیدن، و در طول شب این تست را انجام دهند. دفعاتی که این تست باید انجام شود ارتباط مستقیمی با میزان مصرف انسولین و سایر داروها دارد.

دیابت نوع ۲ (بیمار دچار قند خون پایین است)

در هنگام صرف تمامی وعده‌های غذایی و به هنگام خواب می‌بایست به اندازه‌گیری قند خون اقدام نمود. این امر باید تا جایی انجام شود تا میزان قند خون آهسته‌آهسته به میزان طبیعی و نرمال خود برگردد.

دیابت بارداری

دیابت در زمان بارداری (Gestational Diabetes) می‌تواند برای مادر و بچه بسیار خطرآفرین باشد. مادرانی که انسولین استفاده می‌کنند می‌بایست تست قند خون خود را در هنگام ناشتا، پیش از مصرف غذا و یک ساعت پس از غذا خوردن انجام دهند. مادرانی که نیاز به مصرف انسولین ندارند نیز باید در هنگام ناشتا، یک ساعت پس از صرف وعده‌های غذایی این تست را انجام دهند. به دلیل اهمیت دیابت بارداری در ادامه این نوع دیابت را مفصل‌تر تشریح خواهیم کرد.

جدول قند خون نرمال

مسلماً دانستن میزان قند خون می‌تواند به شما کمک کند تا دقیقاً بدانید در چه وضعیتی قرار دارید و متعاقباً تلاش کنید تا بهینه‌ترین شرایط را در خود ایجاد و حفظ کنید. میزان قند خون نشان‌دهنده این موضوع است که دیابت تا چه حد از کنترل خارج شده است. در گام بعدی نیز برای جلوگیری از عوارض دیابت (اختلالات بینایی و بیماری‌های کلیوی و …) راهکارهایی را دریافت نمود. با بررسی و چک‌کردن دائمی و منظم قند خون می‌توان متوجه شد که چه فاکتورهایی سبب ایجاد قند خون پایین و بالا در شما می‌شود. به‌عنوان مثال به هنگام خوردن غذاهای مختلف می‌توان متوجه شد که کدام‌یک از غذاها بر میزان قند خون نرمال تأثیر مثبت یا منفی دارند. استرس زیاد نیز در برخی افراد سبب به هم خوردن تعادل قند در خون می‌شود که می‌توان به بررسی آن اقدام کرد. در این قسمت از مقاله جدول قند خون نرمال را برای شما ترسیم خواهیم کرد تا بتوانید میزان دقیق قند خون خود را بدانید. لازم به ذکر است که در تمامی جداول موجود و منابع ارائه شده توسط پزشکان مختلف دامنه قند خون روتین و عادی ذکر شده و این اعداد برای افراد با سنین مختلف دارای تفاوت‌هایی خواهد بود. اندکی تفاوت در جدول قند خون نرمال کاملاً قابل‌چشم‌پوشی است.

دیابتی پیش‌دیابتی طبیعی نوع آزمایش
 به بالاmg/dL 200 mg/dLکمتر از ۲۰۰ تصادفی
 به بالاmg/dL 126 mg/dL 108 تا ۱۲۵ mg/dLکمتر از ۱۰۸ ناشتا
 به بالاmg/dL 200 mg/dL 140 تا ۱۹۹ mg/dLکمتر از ۱۴۰ ۲ ساعت بعد از غذا

اندازه‌گیری و تشخیص قند خون نرمال

به‌صورت کلی می‌توان دو راه کلی را برای اندازه‌گیری و تشخیص قند خون نرمال معرفی کرد که هر کدام از این راهکارها به‌نوبه خود می‌توانند کمک‌کننده باشند.

  • تست قند خون: عموماً این تست توسط خود افراد به‌راحتی انجام می‌گیرد. این تست مشخص خواهد کرد که قند خون فرد در این زمان در چه محدوده‌ای قرار گرفته است.
  •  آزمایش A1C: این نوع آزمایش را می‌بایست در مطب پزشک و یا در آزمایشگاه‌های مخصوص انجام داد. آزمایش A1C می‌توان به فرد نشان دهد که میزان قند خون وی ظرف ۳ ماه گذشته در چه وضعیتی بوده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4bnzv4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 عفونت مثانه چیست و چه علائمی دارد؟