تاریخ انتشار: 1398/06/03 21:57
کد خبر: 90272

نگاهی گذرا به هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران

پس از پایان هفته اول لیگ برتر نگاهی گذرا به مسابقات برگزار شده خواهیم داشت.
نگاهی گذرا به هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران

نخستین هفته از نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان درحالی به خط پایان رسید که چند نتیجه دور از انتظار ، فوتبال دوستان‌ شگفت زده کرد.

بیشتر تیم های حاضر درلیگ برتر فصل جاری همانند فصول گذشته،باتغییرات فراوانی درکادر فنی و به تبع آن شاکله تیم ها بازی ها را آغاز کردند.معضلی که فقط دربالاترین سطح فوتبال ما دیده میشود‌.مساله ای که نشان از عدم ساختارمند بودن و بروز شدن باشگاه های فوتبال کشورمان دارد.تغییرات متوالی و‌پی درپی در کادر فنی،طبیعتا منجر به تغییرات زیادی در ترکیب تیم ها میشود؛ زیرا مربیان تازه بکار گرفته شده، به علت ازدست دادن زمان مناسب پیش فصل به علت تعلل مدیران باشگاه ها درجذب کادر فنی و بازیکنان مورد نظر و هم‌چنین دیر بستن تیم ها و تشکیل اردوها ،مربیان ناچارند برای اینکه تیم زودتر به هارمونی و هماهنگی وشناخت ترکیب مورد نظر دست یابند،بازیکنانی را جذب کنند که ازسابق با تفکرات تاکتیکی شان آشنایی داشته باشند.عدم ثبات درترکیب وتغییرات مداوم، باعث میشود که هرساله شاهد ازدست دادن پیش فصل که مهمترین  دوران آماده سازی تیم هاست،باشیم.موردی که در ادامه گریبان تیم های زیادی را می گیرد.

درفصل جاری شاهد تغییرات فراوانی در تیم ها بودیم.پرسپولیس،استقلال،تراکتور،ماشین سازی،نساجی،پارس جنوبی جم،فولاد خوزسنان،صنعت نفت آبادان،نفت مسجد سلیمان،۹ تیمی بودند که کادر فنی خود را نسبت به فصل گذشته تغییر دادند و همین عامل ممکن است که درنیم فصل اول مشکلاتی را برای این تیم ها سبب شود.زیرا تغییرات متوالی در کادرفنی باعث عدم ثبات درترکیب میشود و عدم ثبات درترکیب،سبب میشود که هارمونی ،هماهنگی و انسجام تیمی در ابتدای فصل را که تیم های به دلیل عدم شناخت ازهمدیگر باید بار خود را ببندند،دچار سردرگمی و فشار روانی فراوان بر روی کادر فنی و بازیکنان میشود.زیرا امتیاز گرفتن در نیم فصل دوم به علت شناختی که مربیان و  تیم ها ازهمدیگر پیدا می کنند،سخت و دشوار میشود.

پرسپولیس و پارس جنوبی جم دراولین هفته لیگ نوزدهم در آزادی مقابل هم قرار گرفتند،کالدرون که هنوز شناختی ازفضا وجو فوتبال کشورمان ندارد،با سیستم جدید۳-۳-۴ که درجریان بازی به ۱-۴-۱-۴ هم تبدیل میشد، مقابل پارس جنوبی قرار گرفت.قرمزهای پایتخت که کمترین تغییر درترکیب نسبت به تمامی تیم ها داشتند، در نیم اول بازی ناهماهنگ،سردرگم، پراشتباه و کسل کننده ای در زمین‌‌ انجام‌داد.کمالوند طبق برنامه هرساله اش برای حداقل امتیاز پای به آزادی گذاشت و سعی داشت با نزدیک بازی کردن به بازیکنان پرسپولیس وپرس کردن در یک سوم میانی با یک امتیاز راهی جم شود. او درنیمه اول موفق بود،اما شاگردان کالدرون نیمه دوم خوبی داشتند و با گل ترابی و چند موقعیت ازدست رفته،هر سه امتیاز حساس ابتدای فصل را دشت کردند تا خود را آماده بازی مهم وحساس برابر تراکتور کنند.قطعا کالدرون برای دیدار با تراکتور تدابیری جدیدی در نظر خواهد گرفت‌‌.

کمالوند چون همیشه مغلوب محض پرسپولیس شد تا بدترین آمار ممکن‌‌ در دوران مربیگری اش را مقابل سرخ های پایتخت داشته باشد.

 شاگردان دنیزلی  که با صرف هزینه ای سرسام آور رزنوزی مدیر دلسوز و‌عاشق تبریزی ها  تیمی‌درحد‌واندازه های قهرمانی راهی رقابت های این‌فصل کرده ،نتوانست در مسجدسلیمان که هم تارتار را جذب کرد وهم دیر بسته شد و هم  پیش فصل مناسبی را از دست داده به پیروزی برسد. تراکتوری ها گرچه ابتدای بازی نفت شهر اولین ها راتحت فشار قرار دادند،اما شاگردان تارتار که استاد تیم ساختن است،  کم‌کم از زیرفشار حریف گردن کلفت و قدر خود، بیرون آمدند.آنها در چند صحنه تی تی ها را نیز بشدت تحت فشار قرار دادند ،اما نتیجه تساوی عادلانه بنظر رسید.این دیدار چنگی به دل نزد،اما تک امتیاز این بازی برای نفت مسجد سلیمان که نسبت به تیم های دیگر بسیار دیر بسته شد،نعمتی بود و‌ در ادامه به کارشان می آید.

شاید زیباترین و جذاب ترین بازی هفته را دو تیم ذوب آهن و سایپا در فولاد شهر به نمایش گذاشتند.شاگردان منصوریان که زودتر ازتمامی تیم ها پیش فصل خود آغاز کرده بودند،پس از حذف از لیگ قهرمانان آسیا، برای جبران ناکامی خود درصدد قربانی کردن شاگردان صادقی سرمربی جوان و آینده دار سایپا بودند.سبزقبابان اصفهانی نیمه اول را طوفانی آغاز کردند و دوبار دروازه نارنجی پوشان سایپا را روی پاشنه چرخاندند ،تا با روحیه مضاعف راهی رختکن شوند.

اما صادقی جوان درنیمه مربیان با تعویض های طلایی اش ،ورق بازی را برگرداند.آنها توانستند سه بار دروازه ذوب آهن‌ را باز کنند تا این تیم جوان و با انگیزه نشان دهد که درفصل جاری حرف های زیادی برای گفتن دارد. ذوب آهن باحذف ازآسیا و شکست مقابل سایپا و تغییر درمدیریت باشگاه و بویژه پاشنه آشیل تیم در خط میانی ،روزهای سختی را درپیش دارد.

گل گهر سیرجان اولین بازی خود را درلیگ برتر را مقابل نساجی مازندران انجام‌داد.بگوویچ که توانسته گل گهر را برای اولین بار درتاریخ این باشگاه راهی لیگ برتر فوتبال کشور کند،درسیرجان مقابل شاگردان مهاجری که با کش وقوس های فراوانی راهی رقابت های این فصل لیگ برتر شدند،نتیجه ای بهتر از تساوی ۱-۱بدست نیاورد تا قائم شهری با یک امتیاز مهم راهی شمال شوند.امسال مهاجری فصل سختی را درپیش خواهد داشت،زیرا نساجی این تیم پرشور وپرطرفدار همواره درسالیان اخیر با مشکلات مالی فراوانی دست وپنچه نرم کرده است.تیمی ریشه دار با تماشاگرانی فهیم. برنامه بگوو‌چ‌  درفصل جاری نگه داشتن گل گهر درلیگ برتر است ،تا درسال های آتی برنامه های اصلی مدیران این تیم را پیاده کند.بی تجربگی گل گهر درلیگ برتر می تواند در آینده،چالش اصلی آنها در ادامه لیگ باشد.

دیدار استقلال و ماشین در بنیان دیزل تبریز یکی دیگر از بازی های مهم هفته اول لیگ برتر بود.استقلال نیمه اول، سردرگم ، بی برنامه و سراسیمه ای را مقابل تیم ماشین پشت سرگذاشت،آنها از یک‌ هافبک‌ طراح رنج می برند.درنیمه اول حسینی در دو نوبت ناجی دروازه استقلال شد، تا این نیمه  بدون گل به پایان برسد‌.

درنیمه دوم این شاگردان استراماچونی بودند که ابتکار عمل را دردست گرفتند و بارها تا آستانه گلزنی پیش رفتند ،اما بی دقتی و شتاب زدگی مهاجمین این تیم و خط دفاعی مستحکم ماشین سازی مانع دست یابی آبی ها پایتخت به دروازه شاگردان خطیبی شد‌.ازطرفی برنامه خطیبی برای نیمه دوم، دفاع فشرده و‌چندلایه و بستن کناره ها و استفاده از ضدحملات مستقیم بود.تا اینکه در وقت های تلف شده بازی ،ارسال بلند پشت مدافعین جلو کشیده استقلال،نریمان جهان سرعتی را صاحب توپ کرد ، دانشگر چاره ای جز خطا نداشت و تک‌ گل بازی را اتابک زارعی با ضربه ای دیدنی و تماشایی از پشت محوطه جریمه وارد دروازه حسینی کرد تا استقلال با دست خالی تبریز را بسوی تهران ترک کند.

 فولاد وصنعت نفت داربی خوزستان را در فولاد آره نا برگزار کردند.نیمه اول جذابی را از دو تیم شاهدنبودیم .بازی بیشتر فیزیکی و درگیرانه همراه با پرس ازسوی نفت دنبال شد.نفتی بخوبی با تجمع درمیانه زمین ،فولادی ها را پرس کرده بودند،هرچند شاگردان نکونام دراواخر نیمه دوم بربازی مسلط شدند،اما با درخشش دریس و خط میانی و دفاعی صنعت نفت بازی بدون رد وبدل شدن گلی درنیمه اول به پایان رسید‌،تا بازی به نیمه مربیان برود.

درنیمه دوم این فولادی ها بودند که نبض بازی را دردست گرفتند و چندین حمله را ازسمت چپ خود تدارک دیدند،اما هنرنمایی دریس،قریشی ، اهل شاخه،مجدمی،سلمانی و ریکانی باعث شد که فولادی ها به هدفشان نرسند.سرانجام‌ ریکانی که بهترین مهره ی صنعت نفت دراین دیدار بود،توپ بلندی را درسمت چپ خط دفاعی فولاد برای جعفر سلمانی تیزچنگ مهیا کرد،سلمانی تک ضرب توپ را بین مدافعین حریف و دروازبان ارسال کرد،دفع توپ مدافعین فولاد را عقیل کعبی با شوتی تماشایی واستثنایی دور ازدستان گردان وارد دروازه فولاد کرد،تا هواداران آبادانی  حاضر در ورزشگاه را غرق درشادی کند.درادامه فولاد طرح وبرنامه ی خاصی برای رسیدن به گل نداشت،هرچند در دو نوبت لوسیانو می توانست دروازه نفت را باز کند،اما درخشش دریس و قریشی مانع فروپاشی دروازه صنعت شدند.ازطرفی نکونام در ادامه بازی احساسی تیمش،  بیشتر روی به ارسال های بلند و بویژه ازکناره چپ کرد که مدافعین بی نقص و کم اشتباه برزیل ایران تمامی توپ ها را زدند تا آبادانی ها با کسب سه امتیاز  شیرین این بازی حساس، با دستانی پر راهی برزیل ایران شوند.

دیدار پیکان و‌ شهرخودرو، بازی دیگر هفته نخست لیگ‌‌ جاری بود . گل محمدی که آنالیز خوبی از استاد خود،فرکی داشت دریک بازی جذاب و‌تماشایی توانست با دوگل پیکان‌‌ را درزمینش مغلوب کند تا ازهمین ابتدای کار،برای مدعیان قهرمانی خط ونشان بکشد.ثبات در کادر فنی و جذب چند بازیکن جوان و‌با تجربه از شهرخودرو یک تیم مدعی ساخته که می تواند درفصل‌جاری فراتر از فصل اخیر در جدول بازی ها پیش برود.تیم گل محمدی ازتنوع تاکتیکی قابل قبولی برخوردار است و‌همین‌مورد،باعث شده که تیم ها کمتر بتوانند دست یحیی را بخوانند.

آخرین دیدار هفته نخست را دوتیم شاهین شهرداری بوشهر تازه صعود کرده به لیگ برتر که کمترین هزینه ممکن را برای بستن تیمش کرده و سپاهان متمول که یکی دیگر از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی درفصل جاری است، در هوای شرجی ومرطوب بوشهر برگزار کردند.

تیم قدرتمند و شاداب وپرمهره سپاهان توانست از بازی ضعیف و بی برنامه شاهین بوشهر که مقابل شاگردان قلعه نوعی حرفی برای گفتن نداشتند،با سه گل مغلوب کند تا با تفاضل گل بهتر بر صدر جدول تکیه بزند.

شاهین چنانچه نتواند به تیمش سر وسامانی بدهد،روزهای سخت و‌دشواری را درآینده تجربه خواهد خواهد کرد. تیم‌های سپاهان ،فولاد،شهر خودرو ،سایپا ، ذوب آهن و استقلال  پیش فصل فوق العاده ای داشتند که از بین آنها، تیم های سپاهان،شهرخودرو و سایپا بخوبی از آن استفاده کردند.

سایر تیم ها از عقب افتادن بازی ها نیز بخوبی بهره بردند.

امیدوارم تیم‌های فوتبال کشورمان به مرحله ای ازحرفه ای گری برسند که هواداران فوتبال ازهمان هفته اول شاهد بازی های زیبا و‌جذابی باشند؛ و مربیان عزیز ما عدم‌ نتیجه گیری در هفته های ابتدایی فصل را ناشی از ناهماهنگی  تیمی ،مشکلات ناشی دیربسته شدن تیم ها ، مشکلات آماده سازی پیش فصل، تحویل فوتبال دوستان ندهند.

شادگان-امین یزدانی

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45jx6o

آخرین اخبار