تاریخ انتشار: 1397/03/11 20:39
کد خبر: 145671

بدشانسی مانع از هت‌تریک قهرمانی تکواندو ایران

فارغ از اینکه در مسابقات قهرمانی آسیا، تکواندو ایران بعد از دور دوره متوالی عنوان قهرمانی خود را از دست داد، که این موضوع نارضایتی سرمربی جدید تیم ملی را نیز به دنبال داشت اما نباید فراموش کنیم میدان هوشیمینه موجبات رقم خوردن اتفاقاتی خوب و امید بخش نیز برای تکواندو ایران بود.
 بدشانسی مانع از هت‌تریک قهرمانی تکواندو ایران

بیست و سومین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا در هفته گذشته برگزار و تیم ملی کشورمان با کسب یک مدال طلا، یک نقره و سه برنز و37 امتیاز به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. این در شرایطی بود که کره‌جنوبی با کسب 2 طلا و سه برنز و 42 امتیاز به عنوان قهرمانی و ازبکستان نیز با یک طلا، یک نقره و دو برنز و 32 امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت.

 

ملی‌پوشان کشورمان در شرایطی به مقام نایب قهرمانی این مسابقات دست یافتند که تنها در مدت 2 ماه تحت هدایت فریبرز عسکری به آماده‌سازی خود پرداخته بودند و حتی سرمربی بااخلاق تیم ملی قبل از مسابقات در بازدید وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد، که با 80 درصد آمادگی به مصاف رقبای خود خواهند رفت. از طرفی کره‌ای‌ها بعد از دو دوره کسب عنوان نایب قهرمانی با تمام توان خود در این رویداد حاضر شدند و تنها "دای هون لی" را در ترکیب خود نداشتند. ازبکستان نیز با تمام ستاره‌های خود در این رویداد حاضر شده بودند تا بتواند در رقابت میان ایران و کره‌جنوبی برای کسب عنوان قهرمانی تلاش کند.

امکان استفاده از نفرات برتر مسابقات نخستین دوره جام ریاست فدراسیون جهانی در این مسابقات نیز باعث شده بود علاوه بر بالارفتن تعداد شرکت‌کننده‌ها، کشورها در رقابتی بسیارفنی به دنبال بهره بردن از حضور نفرات دوم تیم خود در جدول مسابقات باشند. فارغ از اینکه در این مسابقات تکواندو ایران بعد از دور دوره متوالی عنوان قهرمانی خود را از دست داد، که این موضوع نارضایتی سرمربی جدید تیم ملی را نیز به دنبال داشت اما نباید فراموش کنیم میدان هوشیمینه موجبات رقم خوردن اتفاقاتی خوب و امید بخش نیز برای تکواندو ایران بود.

 

مهمترین نکته کسب مدال طلای آسیا توسط امیرمحمدبخشی، جوان شایسته تکواندو کشورمان در وزن 68- کیلوگرم بود که تکواندو ایران را به داشتن یک ورزشکار خوب دیگر در وزن دوم المپیک امیدوار کرد. بخشی برای حضور در این رقابت‌ها در مسابقات داخلی نیز موفق به حذف میرهاشم حسینی و ابوالفضل یعقوبی شده بود. جوان شایسته تکواندو ایران در این مسابقات ابتدا حریفان از هنگ‌کنگ‌، مالزی و قزاقستان را با اختلاف 20 امتیاز شکست داد. او در مرحله نیمه‌نهایی نیز به مصاف "یو چن هوآنگ" از چین تایپه رفت که تکواندو عنوان‌داری و دارنده مدال نقره مسابقات جهانی 2017، نقره بازی‌های آسیایی دوره گذشته در اینچئون و طلای المپیک جوانان بود. بخشی در این رقابت نیز با اختلاف امتیاز بالا مقابل رقیب سرشناس خود به برتری رسید تا حریف "سئوک بای کیم" از کره‌جنوبی شود. تکواندوکاری که در دوره گذشته با برتری مقابل ابوالفضل یعقوبی به مقام قهرمانی رسیده بود اما این بار با اختلاف 17 امتیاز مغلوب بخشی جوان شد. قطعا حضور بخشی رقابت در وزن دوم المپیکی را میان او، حسینی و یعقوبی بالا خواهد برد و تکواندو ایران را به داشتن ورزشکاری که توانایی رقابت با دای هون لی را داشته باشد، امیدوار خواهد کرد.

نکته مثبت دیگر تیم ما در مسابقات قهرمانی آسیا، عملکرد بسیار خوب فرزان عاشورزاده بود که متاسفانه تنها با یک بدشانسی از رسیدن به مدال طلا بازماند تا تیم ایران نیز در راه رسیدن به هت‌تریک خود در آسیا ناکام بماند. فرزان بعد از موفقیت‌ در انتخابی تیم ملی قول داده بود از مسابقات قهرمانی آسیا مجددا دوران درخشان گذشته خود را تکرار خواهد کرد و در هوشیمینه نیز تا حدود زیادی در این راه موفق بود. عاشورزاده در راه رسیدن به دیدار نهایی نیز مقابل رقبایی از اندونزی (نایب قهرمان آسیا 2014)،ازبکستان و تایلند(نایب قهرمان المپیک ریو) به برتری دست یافت و در دیدار نهایی نیز روی یک اتفاق و تنها با یک امتیاز اختلاف مغلوب "تای هون کیم" از کره‌جنوبی شد. رقیبی که دارنده نشان برنز المپیک ریو2016، قهرمان جهان 2017 و دارنده سه نشان مسابقات گرندپری بود اما در مقابل فرزان تنها روی یک اتفاق به برتری دست یافت.

آرمین هادی‌پور، مهدی خدابخشی و سعید رجبی نیز نفرات برنزی ما در این مسابقات بودند. خدابخشی بعد از مدت‌ها دوری از مسابقات با شکست مقابل تکواندوکار اردنی از راهیابی به دیدار نهایی بازماند. قطعا مهدی مسابقه به مسابقه به شرایط خوب گذشته خود نزدیک خواهد شد و عسکری نیز با در نظر داشتن این موضوع به اوکمک خواهد کرد تا در بازی‌های آسیایی عملکرد بهتری داشته باشد. توانایی هادی‌پور و رجبی نیز بسیار بیشتر از عملکرد آنها در مسابقات قهرمانی آسیا بود اما این دو با شکست مقابل رقبای کره‌ای خود از دور مسابقات کنار رفتند.

 

آخرین نماینده تکواندو ایران در این مسابقات پوریا عرفانیان بود. متاسفانه پوریا در این مسابقات نیز مانند دوره گذشته مسابقات قهرمانی آسیا در فیلیپین و قهرمانی جهان در موجو کره‌جنوبی دست خالی به کشورمان بازگشت تا مشخص شود او برای حضور در میادین بزرگ علاوه بر مشکلات فنی از مشکلات روحی و روانی نیز رنج می‌برد. شاید اگر عسکری به جای استفاده از عرفانیان در وزن هفتم به سروش احمدی در وزن سوم یا مهدی جلالی اعتماد کرده بود، دستاورد بهتری نیز نصیب تیم ملی شده بود.

ابراهیم صفری، سروش احمدی، مهدی جلالی، محمد سالار وحیدی، احمد محمدی و سجاد مردانی نیز نفراتی بودندکه از طریق مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی موفق به کسب سهمیه حضور در این مسابقات شده بودند. مهدی جلالی و سروش احمدی بهترین عملکرد را در میان این ورزشکاران داشت که با حضور در دیدار نهایی به ترتیب مغلوب نماینده ازبکستان و نماینده کره‌جنوبی شدند تا به مدال نقره دست پیدا کنند.

مهدی جلالی در حالی موفق به کسب مدال نقره شد که با شکست "دای یانگ کیم" کره‌ای مانع از حضور او در دیدار نهایی شد. جلالی در فینال نیز مغلوب تجربه "نیکیتا رافالوییچ"ازبک، نایب قهرمان جهان سال 2017 شد. احمدی نیز با شکست مقابل نماینده کره‌جنوبی به مدال نقره دست یافت. احمد محمدی نیز با کسب مدال برنز به کار خود خاتمه داد تا عملکردی بهتر از پوریا عرفانیان نفر اصلی تیم ملی در این مسابقات داشته باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3zm8la

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 میزبانی جام ریاست فدراسیون جهانی و جام باشگاه آسیا تکواندو به ایران رسید