از حمایت بحث‌برانگیز مدیران تا سکوت جنجالی نکونام؛ پشت‌پرده چه خبر است؟

بعد از ثبت شکست در داربی و تداوم روزهای بحرانی استقلال، تنش‌ها به اوج خود رسیده و در این میان، حمایت مدیران باشگاه از کادرفنی جالب‌توجه و سوال‌برانگیز است.

استقلال شب گذشته و بعد از آنکه از ۴ بازی ابتدایی خود در فصل جدید لیگ برتر تنها ۵ امتیاز به‌دست آورده بود، پا به مسابقه داربی پایتخت گذاشت. بعد از گذراندن ۳ بازی متوالی بدون برد در لیگ ۲۴، انتظار می‌رفت که آبی‌ها با نگرشی تهاجمی و با انگیزه طلسم‌شکنی در داربی پا به نبرد با پرسپولیس بگذارند اما بازخوانی عملکرد استقلال در جدال با حریف سنتی در مسابقه داربی نشان می‌دهد که آبی‌ها به دنبال کسب نتیجه تساوی بودند که به همین خواسته خود هم نرسیدند!

شاگردان جواد نکونام با وجود حفظ نتیجه تساوی بدون گل تا دقیقه ۹۰، در دقایق پایانی مسابقه دروازه خود را از روی نقطه پنالتی باز شده دیدند تا هم روند بحرانی استقلال در داربی‌های پایتخت در طول سالیان گذشته ادامه پیدا کند و هم اینکه آن‌ها از ۱۵ امتیاز ممکن در فصل جدید تنها ۵ امتیاز به‌دست آورده باشند. در کنار این ۲ مسئله، نمایش‌های استقلال هم تماشاگرپسند نیست و همین مسئله باعث شد تا شعارهای تندی علیه جواد نکونام در ورزشگاه امام خمینی اراک سر داده شود و هواداران آبی‌پوش خواهان برکناری نکونام شدند.

مدیران استقلال و حمایتی که به نظر اجباری می‌آید!

احمد شهریاری، رئیس هیات‌مدیره استقلال که پیشتر هم با حضور در تمرینات از جواد نکونام حمایت کرده بود، شب گذشته بعد از پایان مسابقه داربی، حمایت تمام‌قدی از جواد نکونام داشت و مدعی شد که آبی‌پوشان در مسابقه با پرسپولیس نمایش خوبی داشته‌اند! شهریاری در حالی اعلام کرد که خبری از تغییر نخواهد بود و تمام‌قد پشتِ نکونام ایستاد که فرشید سمیعی، مدیرعامل استقلال هم با اشاره به اختلافات مطرح‌شده با نکونام، از سرمربی استقلال اعلام حمایت کرد!

شهریاری و سمیعی در شرایطی مصاحبه‌های حمایتی انجام دادند که پیگیری‌های بیشتر نشان می‌دهد آن‌ها قصدی برای اخراج نکونام ندارند و هدف‌شان این است که در نهایت، این سرمربی جوان اما باتجربه به سراغ استعفا از هدایت استقلال برود؛ چرا که در صورت اخراج نکونام، آبی‌ها هم باید غرامت پرداخت کنند و هم سقف بودجه‌شان برای استخدام سرمربی جدید تقریباً پُر می‌شود و همین مسئله باعث شده تا مدیران استقلال این‌گونه حامی سرمربی تیم خود باشند و خبرهای مرتبط با تغییر در کادرفنی را رد کنند.

نکونام نمی‌خواهد برود؛ «اخراجم کنید!»

جواد نکونام که از ابتدای حضورش در استقلال همواره با مدیران باشگاه استقلال در موضع تنش و دعوا بوده و اختلافات او با مدیران باشگاه در مقاطع مختلف، بر کسی پوشیده نیست، با وجود ثبت عملکردی ضعیف و دور انتظار در فصل جدید و مورد هجمه قرار گرفتن از سوی هواداران استقلال، فعلاً تمایلی به کناره‌گیری از هدایت آبی‌ها نشان نداده و دلایل نکونام برای ماندن در استقلال دقیقاً در نقطه مقابل آن چیزی است که مدیران باشگاه به آن می‌اندیشند.

سرمربی استقلال معتقد است که اگر عملکرد او رضایت‌بخش نیست، اخراج‌اش کنند؛ چرا که در این‌صورت، مدیران باشگاه استقلال باید غرامت سنگینی را به نکونام پرداخت کنند که گفته می‌شود بیش از ۵۰ میلیارد تومان است! باقی‌ماندن یک فصل دیگر از قرارداد نکونام در کنار رقم قرارداد قابل‌توجه او باعث شده تا او تصمیمی برای کناره‌گیری از هدایت استقلال نداشته باشد و به نظر می‌رسد که سکوت جواد نکونام بعد از مسابقه داربی هم فقط تلاش او برای آرام‌تر کردن جو به‌وجود آمده علیه‌اش در بین هواداران استقلال بوده است.

هواداری که هیچ‌کدام‌شان را نمی‌خواهد؛ هر ۳ نفر بروید!

هواداران استقلال امروز (پنج‌شنبه) تجمع اعتراضی خود را در مقابل ساختمان باشگاه برگزار کردند و شعارهای تندی را نه‌تنها فقط علیه جواد نکونام، بلکه مدیران باشگاه استقلال سر دادند و خواستار برکناری همزمان احمد شهریاری، فرشید سمیعی و جواد نکونام شدند. جالب آنکه استقلالی‌ها در شعارهای خود مدعی شدند که تا زمان عدم برآورده‌شدن خواسته‌شان، آن‌ها به تجمعات خود ادامه می‌دهند؛ آن‌هم در حالی‌که آبی‌ها باید عازم کشور قطر شوند و ۴ روز دیگر در هفته دوم لیگ نخبگان آسیا به مصاف السد بروند.

استقلالی‌ها در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته‌اند؛ از یک‌سو مدیران باشگاه در ظاهر حامی نکونام هستند و فقط به جدایی بی‌هزینه او رضایت می‌دهند، از سوی دیگر نکونام به دنبال کناره‌گیری نیست و غرامت‌گرفتن او را وسوسه می‌کند و در این میان، هوادارانی هستند که خواهان کنار رفتن هم اعضای مدیریت و هم مربیان هستند. در چنین شرایطی، با توجه به قوانینی چون سقف بودجه، فعلاً بعید به نظر می‌رسد که تغییری در استقلال ایجاد شود؛ مگر آنکه مدیران ارشد هلدینگ خلیج‌فارس ورود کنند و یا گزینه‌ای ارزان‌قیمت برای هدایت آبی‌ها یافت شود و یا جواد نکونام به اعتراض هواداران استقلال احترام بگذارد و از سمت خود کناره‌گیری کند که فعلاً خبری از تحقق هیچ‌کدام از این ۳ مورد نیست!