پرسپولیس ایران - الاهلی عربستان؛

کار سخت سرخ‌ها در زمین سبزها؛ پرسپولیس در برابر تاکتیک‌های مدرن یایسله

فرتاک ورزشی؛ در هوای گرم و شرجی جده، پرسپولیس باید در برابر ماشین هجومی الاهلی با سرمربی جوان و پرانرژی خود، ماتياس یایسله، صف‌آرایی کند. الاهلی با ترکیبی ستاره‌ای و سبکی هجومی، کار را برای سرخ‌پوشان بسیار سخت خواهد کرد.

امین یزدانی؛ در هوای گرم و شرجی جده، الاهلی در اولین هفته لیگ نخبگان آسیا با ترکیبی ستاره‌ای و بین المللی تحت هدایت ماتیاس یایسله ۳۶ ساله، به دنبال کسب پیروزی مقابل پرسپولیس است. سبک بازی هجومی و منظم این تیم، کار را برای دفاع سرخ پوشان ایران بسیار سخت خواهد کرد.

الاهلی با الهام از فوتبال آلمان و زیر نظر یایسله، یک سبک بازی هجومی و منظم را به نمایش می‌گذارد که بر اساس نظم، انضباط و اجرای دقیق دستورات مربی بنا شده است.

سیستم بازی الاهلی، بر پایه ۱-۳-۲-۴ بنا شده است، اما این تیم در طول بازی به راحتی به فرم‌های مختلفی تغییر شکل می‌دهد تا به حریف غافلگیرکننده باشد.

پرسپولیس

یایسله با استفاده از محرز و گبری ویگا به عنوان وینگرهای معکوس، حملات سازمان‌یافته و خطرناکی را از جناحین طراحی می‌کند به طوری که قابل پیش بینی خواهد بود که بیشتر حملات خود را از کناره های زمین طراحی ککند

بازیکنان الاهلی با ارسال‌های دقیق، مهاجمان خود را در فضاهای خالی پشت دفاع حریف خصوصا فضای خالی بین دو مدافع میانی قرار می‌دهند.

فرانک کسیه به عنوان هافبک دفاعی، با توانایی فیزیکی بالا و انرژی وصف‌ناپذیر خود، کنترل مطلق خط وسط میدان را در دست دارد و به عنوان مغز متفکر تیم عمل می‌کند و از سویی دیگر فرمینو، ستاره سابق لیورپول، با بازیسازی هوشمندانه خود از عمق زمین، نقش جدیدی را در الاهلی ایفا می‌کند و به عنوان یک هافبک طراح، خطوط دفاعی حریف را به هم می‌ریزد.

پرسپولیس

مدافعین مرکزی پرسپولیس باید با هوشیاری کامل، ارسال‌های بلند و دقیق توسط خط میانی و‌گاها دو مدافع میانی الاهلی به پشت دفاع خود را پوشش دهند تا از ایجاد موقعیت گلزنی برای مهاجمان حریف جلوگیری کنند.

شرایط آب و هوایی گرم و شرجی جده، یکی از موانع اصلی برای پرسپولیس در این بازی خواهد بود. با این وجود، اگر پرسپولیسی‌ها زودتر به این شهر سفر کرده باشند، می‌توانند خود را با این شرایط سخت وفق دهند.

الاهلی وقتی مالک توپ می‌شود، «گگن پرسینگ» را به خوبی به اجرا در می آورد و بازیکنان ضرب آهنگ بازی را بالا نگه میدارند تا سد دفاعی حریف را بشکنند و موقعیت گل ایجاد کنند و این می‌تواند برای پرسپولیس چالش‌های جدی ایجاد کند به خصوص این که گندوز سنگربان پرسپولیس در بازی با پا به ویژه پای راست ضعیف است. با این حال با برنامه‌ریزی دقیق، بازی هوشمندانه و استفاده از نقاط ضعف حریف، پرسپولیس می‌تواند این چالش را پشت سر بگذارد و به نتیجه مطلوب دست یابد.

قدرت سرزنی دمیرال مدافع بلند قامت و ترک تبار الاهلی و ضعف خط دفاعی پرسپولیس در نبردهای هوایی و عدم خروج مناسب گندوز یک تهدید جدی برای این تیم محسوب می‌شود و پرسپولیس باید با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از راهکارهای مناسب، برای مقابله با این تهدید آماده شود.

“الاهلی در فاز حمله، خصوصاً از جناحین، بسیار خطرناک است. اما در دفاع، به ویژه هنگام بازگشت به زمین خودی، ضعف‌هایی دارد. وینگرهای این تیم در پوشش دادن دفاعی ضعیف عمل می‌کنند. پرسپولیس می‌تواند با بهره‌گیری از این ضعف و ایجاد برتری عددی در کناره‌ها، به عمق دفاع حریف نفوذ کند. علاوه بر این، نیم‌فضاهای الاهلی فرصت مناسبی برای بازیکنانی مانند اورونوف، احمدزاده، امیری، صادقی و علیپور است تا با نفوذ به این مناطق، به دروازه حریف نزدیک شوند.

“بازیکنان پرسپولیس در این مدت به خوبی با سیستم تاکتیکی گاریدو هماهنگ شده‌اند و با جذب چند بازیکن جدید، نقاط ضعف تیم نیز تا حد زیادی برطرف شده است.”

انسجام تیمی بالا، مهم‌ترین عامل موفقیت شاگردان گاریدو در بازی‌های اخیر بوده است. با همین روند، آن‌ها می‌توانند الاهلی را به چالش جدی بکشند.

پرسپولیس

“زمین بازی هموار، فرصت خوبی برای پرسپولیس است تا فوتبال هجومی و مبتنی بر پاس‌کاری خود را به نمایش بگذارد. سابقه موفقیت مقابل الاهلی نیز به اعتماد به نفس بازیکنان پرسپولیس می‌افزاید. با این حال، برای متوقف کردن حملات سریع الاهلی، بازیکنان پرسپولیس باید انرژی بیشتری صرف کرده و با دوندگی بالا، حریف را خسته کنند.”

پرسپولیس در فاز حمله عملکرد درخشانی دارد و به خوبی از هم تیمی‌های خود حمایت می‌کند، اما در دفاع، به خصوص در پوشش دادن مناطق حساس مثل منطقه ۱۴، ضعف‌هایی به چشم می‌خورد. این تیم در مقایسه با دوران گل‌محمدی، در فشردگی دفاعی و پوشش دادن فضاها با مشکل روبرو است.اما گاریدو می تواند این ضعف را با شناختی که دراین مدت از تیم و بچه ها پیدا کرده، آنرا برطرف کند‌.

“همکاری موثر بین فولبک‌های پرسپولیس، علی‌الخصوص عمل‌محمدی و میلاد محمدی، با وینگرهای معکوس، یکی از عوامل اصلی ایجاد موقعیت‌های گلزنی فراوان برای تیم بوده است. اما این اضافه شدن به تعداد نفرات در فاز هجومی، نیازمند پوشش‌دهی دقیق مناطق خالی توسط هافبک‌های دفاعی مانند ریگی و رفیعی(خدا بنده لو) است تا تیم در برابر ضدحمله‌های حریف آسیب‌پذیر نباشد.”

پرسپولیس

به نظر می‌رسد گاریدو برای بازی مقابل الاهلی، همچنان به سیستم ۱-۱-۴-۴ که در بازی با فولاد از آن استفاده کرد، وفادار بماند. در این سیستم، احتمالاً شاهد بازی امیری به عنوان هافبک هجومی پشت سر علیپور یا آل‌کثیر باشیم تا به تیم قدرت نفوذ بیشتری بدهد.”

جنگ اصلی این دیدار مهیج در میانه میدان خواهد بود و تیمی که بتواند کنترل بیشتری بر این منطقه از زمین داشته باشد، به احتمال زیاد به پیروزی نزدیک‌تر خواهد شد.

تجربه گاریدو: گنجینه‌ای از دانش و مهارت است. گاریدو با سال‌ها حضور در فوتبال و مربیگری در تیم‌های مختلف، به خوبی با پیچیدگی‌های بازی و مدیریت تیم آشنا است. او می‌تواند از این تجربه برای اتخاذ تصمیمات بهتر و کنترل بهتر بازی استفاده کند.

اما در سویی دیگر انگیزه‌های یایسله، نیروی محرکه‌ای قدرتمند است و یک مربی جوان و جویای نام مانندیایسله، معمولاً انگیزه بسیار بالایی برای اثبات خود و موفقیت تیمش دارد. این انگیزه می‌تواند به او انرژی و خلاقیت بیشتری برای غلبه بر مربی باتجربه‌تری مانند گاریدو بدهد.

امیدواریم پرسپولیس با بازی منطقی و با برنامه‌ریزی دقیق، بتواند حریف عربستانی را شکست دهد و با دست پر به ایران برگردد تا دل هوادارانش را شاد کند.