استقلال کمتر از الغرافه ستاره ندارد

استقلال و الغرافه امروز و برای کسب اولین پیروزی آسیایی در شرایطی با هم روبرو می شوند که دوئل ستاره های دو تیم در زمین قلعه حسن خان، نتیجه بازی را تعیین می کند.

به گزارش فرتاک ورزشی، حضور فرهاد مجیدی و مهدی طارمی در لباس الغرافه و همچنین پذیرش هدایت این تیم توسط آندره آ استراماچونی سبب شده تا نام این باشگاه قطری بیش از پیش مورد توجه هواداران ایرانی قرار بگیرد. حالا این تیم باید در فصل جدیدی از پیکارهای باشگاهی تحت عنوان لیگ نخبگان، برابر استقلال و پرسپولیس قرار بگیرد و امروز نیز در استادیوم شهر قدس به میدان می رود.

سرمربیان مطرحی در طول تاریخ الغرافه هدایت این تیم را برعهده داشته اند که در این میان می توان به نام هایی همچون مارکوس پاکتا، دیگو آگیره، زیکو، وولفگانگ سیدکا و برونو متسو فقید اشاره کرد. همانطور که در بالاتر نیز ذکر شد، استراماچونی پس از جدایی از استقلال، تا پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۲۲، روی نیمکت پلنگ ها می نشست.

اکنون نیز کار هدایت الغرافه در دستان پدرو مارتینز است. سرمربی پرتغالی که سابقه هدایت تیم هایی نظیر ماریتیمو، ریو آوه، ویتوریا گیمارش و المپیاکوس یونان را در کارنامه دارد. او در سالهای اخیر توانست با المپیاکوس سه قهرمانی پیامی لیگ (از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲) و یک قهرمانی جام حذفی (۲۰۲۰) را به دست بیاورد.

جواد نکونام که روزهای طوفانی و پرخبری را پشت سر گذاشته، برای بازگرداندن کشتی تیمش به ساحل آرامش، امروز مأموریت پیروزی برابر الغرافه و مارتینز را در کارنامه دارد. سرمربی جوان استقلال به خوبی می داند که لغزش در این مسابقه می تواند به معنای بازگشت به روزهای بحرانی باشد.

🔴در زیر، به مقایسه نفر به نفر خطوط دو تیم می پردازیم:

🔵دروازه بانان: خلیفه غیرقابل قیاس با سیدحسین

گلر دو متری و ۳۵ ساله الغرافه از لحاظ تجربه دستکمی از کاپیتان استقلال ندارد اما بدون شک کیفیت فنی سیدحسین به مراتب بسیار بالاتر از خلیفه ابوبکر اندیایه، سنگربان الغرافه است. گلری که حتی یک بازی ملی را نیز در کارنامه ندارد و برای تیم های مختلفی از جمله الخریطیات، الجیش، ام الصلال، الدحیل، السیلیه، الخور و الغرافه به میدان رفته است. حضور در هفت تیم متفاوت و ۲۴۲ بازی در لیگ ستارگان و دریافت ۳۲۳ گل و ثبت ۵۷ کلین شیت، نشان از سطح این سنگربان است.

در حالیکه سیدحسین حسینی ۳۲ ساله تنها برای دو باشگاه استقلال و ملوان به میدان رفته و طی ۱۹۳ بازی در لیگ برتر، ۱۳۷ بار دروازه خود را باز شده دیده و ۸۹ بار نیز کلین شیت کرده است. سنگربانی با سابقه بازی در جام جهانی که فصل قبل نیز دستکش طلایی لیگ ایران را به خود اختصاص داد و امروز در پی ثبت اولین کلین شیت خود در فصل جدید است.

2081893

🔵خط دفاعی: تقابل جوانی و تجربه

استقلال برای استقلال: روزبه چشمی، سامان فلاح و رافائل سیلوا (ایمان سلیمی)

الغرافه برای الغرافه: ماتیاس نانی، جانگ هیون سون، عبدالله یوسف، سیف الدین حسن

هنوز به درستی مشخص نیست که استقلال با سیستم سه دفاعه به میدان می رود یا با چهار بازیکن پای به زمین مسابقه می گذارد. اگر آبی ها با سه مدافع به مصاف حریف بروند، انتظار می رود که روزبه به خط دفاعی بازگردد و به سامان فلاح و رافائل سیلوا (و یا شاید هم ایمان سلیمی) کمک کند. هر چند که فلاح بازیکن جوانی است اما از تجربه لازم برای کمک به تیمش برخوردار است. سیلوا نیز پس از سالها حضور در لیگ های پرتغال، عربستان و ایران، یک مدافع پخته و کامل است.

در سمت مقابل الغرافه با ترکیبی از دو مدافع مرکزی باتجربه و دو مدافع راست و چپ جوان به میدان می آید. ماتیاس نانی مدافع ۲۶ ساله و آرژانتینی سابق رم به همراه  جانگ هیون سون که ۵۸ بار برای تیم ملی کره جنوبی به میدان رفته، زوج خط دفاعی هستند. جانگ با الهلال دو بار قهرمان آسیا شده و یک مدافع کاملا پخته است. عبدالله یوسف مدافع راست ۲۲ ساله با یک بازی ملی و سیف الدین حسن مدافع چپ ۲۱ ساله، بازیکنان کناری الغرافه خواهند بود.

دو مدافع کناری و جوان الغرافه و بخصوص سیف الدین حسن، کار سختی را برای مهار عناصر تهاجمی استقلال و به صورت ویژه، رامین رضاییان و محمدحسین اسلامی دارند. البته که در سمت مقابل نیز آبی پوشان باید مهاجمان زهردار الغرافه از جمله خوسلو را مهار کنند.

2081894

🔵خط میانی: جنگ میانی آفریقایی‌ها

استقلال برای استقلال: رامین رضاییان، میلاد زکی پور، دیدیر اندونگ، آرش رضاوند

الغرافه برای الغرافه: فرجانی ساسی، عاصم مادیبو، فابریتزیو دیاز

رامین رضاییان با سابقه حضور در لیگ قطر، در یک دیدار برابر الغرافه، دو بار دروازه این تیم را باز کرده است. زمانیکه رامین عضوی از تیم فوتبال الشحانیه بود، در جریان پیروزی سه بر یک مقابل پلنگ ها، توانست بریس کند. او با الدحیل و السیلیه نیز مقابل این تیم بازی کرده و تجربه گرانبهایی از سالها بازی در تیم های مختلف و تیم ملی اندوخته است. میلاد زکی پور نیز که فصل قبل با سپاهان در لیگ قهرمانان به میدان رفت، بازیکن باتجربه ای در سمت چپ است.

اگر استقلال با سیستم قبلی و چهار دفاعه بازی کند، باید نام گائل کاکوتا را نیز به این لیست اضافه کرد. تقابل دیدیر اندونگ گابنی با فرجانی ساسی تونسی نیز از جذابیت های این دیدار است. ستاره استقلال که در بازی با استقلال خوزستان و البته دقایقی از دیدار برابر ملوان بسیار امیدوارکننده ظاهر شد، امروز وظیفه دشوار و مهمی را برعهده دارد.

آرش رضاوند نیز که احتمالا امروز به کاکوتا ترجیح داده خواهد شد، دیگر بازیکن خط میانی استقلال است که وظیفه دارد تا مهاجمان تیمش را در موقعیت گلزنی قرار دهد. او جنگ سختی را با خط هافبک پرقدرت الغرافه در پیش دارد.

فرجانی ساسی ستاره مطرح و تونسی الغرافه که ۸۲ بار برای تیم ملی کشورش بازی کرده و چهارده قهرمانی با تیم های زمالک مصر، اسپرانس تونس و الدحیل قطر را در کارنامه اش دارد، برای تیمش به میدان می رود. عاصم مادیبو با سابقه قهرمانی در آسیا با تیم ملی قطر و ۵۳ بازی ملی به همراه فابریتزیو دیاز بازیکن ۲۱ ساله و اروگوئه ای نیز برای تیم قطری بازی خواهند کرد.

2081897

🔵وینگرها: دست برتری با استقلال

استقلال برای استقلال: جلال الدین ماشاریپوف و محمدحسین اسلامی (مهرداد محمدی)

الغرافه برای الغرافه: فلورینن کومان، احمد الجانحی

ستاره ازبکی استقلال که با روحیه بالا از فیفا دی بازمیگردد، می تواند مهره ای اثرگذار در ترکیب استقلال باشد. او به واسطه حضور در النصر، پاختاکور و شباب الاهلی، کاملا ستاره ای پخته در مسابقات آسیایی است و امروز نیز می تواند مهره ای تعیین کننده در نتیجه بازی باشد.

هر چند که هنوز مشخص نیست وینگر راست استقلال اسلامی خواهد بود یا محمدی اما چنانچه محمدحسین اسلامی از ابتدا به کار گرفته شود، همکاری و هماهنگی او با رامین رضاییان می تواند نقطه عطف بزرگی در سمت راست آبی ها باشد.

در طرف مقابل نیز الغرافه از فلورینن کومان وینگر ملی پوش رومانیایی استفاده می کند. او در این فصل ۲ گل برای تیمش به ثمر رسانده و فصل قبل نیز آمار درخشان نوزده گل و یازده پاس گل در ۳۸ مسابقه را برای استوابخارست به ثبت رساند. وینگر ۲۶ ساله که سابقه هجده بازی ملی برای رومانی را نیز در کارنامه دارد. احمد الجانحی وینگر ۲۳ ساله قطری که در ۶ مسابقه نیز برای تیم ملی کشورش بازی کرده، دیگر وینگر قطری هاست.

2081895

🔵خط حمله: جدال بزرگ در حد لالیگا

استقلال برای استقلال: گوستاوو بلانکو

الغرافه برای الغرافه: خوسلو

دو بازیکن با سابقه سالها بازی در لالیگا. خوسلو که نیازی به معرفی ندارد، در انتقالی غیرمنتظره به رئال مادرید برگشت و دست بر قضا نیز به مهره ای کاملا کلیدی و موثر در خط حمله تیمش تبدیل شد و یکی از عوامل مهم در قهرمانی لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا بود.

او همین چند وقت پیش به همراه اسپانیا توانست به قهرمانی در رقابت های یورو ۲۰۲۴ برسد و پس از قهرمانی در لالیگا، سوپرجام و لیگ قهرمانان، فصل فوق العاده اش را تکمیل کند. خوسلو در فیفا دی اخیر نیز برای لاروخا به میدان رفت و برابر سوئیس یک گل زد و یک پاس گل داد.

گوستاوو بلانکو نیز که سالها برای ایبار، مالاگا و رئال اویدو به میدان رفته، بیشتر دوران ورزشی اش را در لالیگا ۲ سپری کرده و امروز نیز امید اصلی گلزنی استقلال به شمار می رود. او نیز درست به مانند خوسلو هنوز در این فصل گلزنی نکرده اند و امروز به دنبال شکستن این طلسم هستند.

2081896

به عنوان نکته پایانی و مقایسه دو تیم باید گفت که الغرافه در سایت ترنسفر مارکت از ارزش ۳۲ میلیون یورویی برخوردار است در حالیکه این رقم برای استقلال تقریبا نصف قطری ها و ۱۵.۴ میلیون یورو است. با این حال، استقلال در ترکیب خود از ستاره های ارزشمندی بهره می برد که قابلیت پیروزی برابر تیم خوب الغرافه را دارد.